De rödgröna: Peter Eriksson, Mona Sahlin, Lars Ohly och Maria Wetterstrand. Foto: Anders Wiklund / Scanpix
De rödgröna: Peter Eriksson, Mona Sahlin, Lars Ohly och Maria Wetterstrand. Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Historisk kollaps av de rödgröna

Publicerad
Uppdaterad
Hittills har de rödgröna visat upp en förvirrad och villrådig front mot en samspelad allians.
På tisdag presenterar man äntligen ett gemensamt valmanifest.
- Nu måste de få ihop det och vinna tillbaka trovärdighet, säger statsvetaren Ulf Bjereld.
De sex senaste undersökningarna från Sifo, Novus, Synovate och Demoskop har varit entydiga – Alliansen har kopplat greppet i opinionen.
Nu gäller det för de rödgröna att vända – och övertyga den innersta kretsen inom socialdemokratin.
I förra veckan uppmanade Göran Persson partiledningen i S att "skärpa sig och jobba hårdare."
Och så sent som i går riktade förre finansministern Kjell-Olof Feldt (S) kritik.
– Att man inte kommit med ett valmanifest tre veckor före valet tyder på att man har stora problem, sa Feldt till Expressen.

"Har inte tjänat på det"

Även Ulf Bjereld, statsvetare och styrelseledamot i socialdemokratiska Broderskapsrörelsen, kritiserar att de rödgrönas valmanifest har dröjt.
– Socialdemokratin har inte tjänat på det. Det får en att utstå som osäker, att man duckar och inte kan ge klara besked.
– Att pytsa ut manifestet blir som varjedags-politik för att vinna mediernas uppmärksamhet. Det blir lite som att jaga vind, säger Ulf Bjereld.
Enligt honom finns det en övergripande osäkerhet inom S.
– Det finns en villrådighet i socialdemokratin på grund av den nya situationen med de rödgröna där man å ena sidan ska vara traditionell, å andra sidan vända sig till medelklassen och nya väljare i mitten.

"Aldrig svängt så mycket"

Ulf Bjereld pratar om en historisk kollaps i Sifo-undersökningarna.
– Opinionen har aldrig svängt så mycket under en enskild mandatperiod. För bara 2,5 år sedan så ledde de rödgröna med nästan 20 procent, och nu ligger man under med 6 procent. Det har aldrig hänt i Sifos historia.
Nu gäller det att särskilja sig mer från Alliansen för att vinna valet.
– De rödgröna måste visa att de är bättre för helheten, och att Alliansen bara gynnar starka enskilda samhällsgrupper. Lyckas man med det med trovärdighet så kan man vända, annars blir det svårt.
Statsvetaren Stig-Björn Ljunggren pekar också på vikten att särskilja sig från Alliansen.
– De måste få grepp om Alliansen och visa att utanförskapet har ökat och få sina väljare att gå och rösta, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag