Dementin - ord för ord

Publicerad
Uppdaterad
Här är hela samtalet ord för ord: AP=Agnes Palinski, pressekreterare hos Sven Otto Littorin. NC=nyhetschef på Aftonbladet.
AP: Hej, Agnes Palinski, pressekreterare hos arbetsmarknadsministern. Är det du som är nyhetschefen?
NC: Ja, jag är nyhetschef, en av dem.
AP: Jo, det hände oss en märklig sak här. NN (reporterns namn) hos er, kriminalreporter, vi landade på Visby flygplats och han konfronterade oss med en mängd frågor. Och vi vill gärna ha bevis för de här påståendena han kommer med då. Och jag ringer NN och han har ju stängt av mobiltelefonen. Så jag vet inte hur vi ska göra.
NC: Det har han absolut inte gjort och han vill absolut träffa er. Men jag pratade med honom efteråt och han har beskrivit det som att ni inte ville svara på några frågor. Och att han försökte prata om de bevis som finns.
AP: Mm. Men jag vill komma i kontakt med honom och så vill jag fråga, jag vill veta exakta detaljer om det här. För ministern säger att han aldrig någonsin har betalat sex. För att vi ska kunna bemöta det här så vill vi höra exakta detaljer på vilka bevis ni har så vi kan bemöta detta.
NC: Självklart så vill vi ju prata med er. Det var ju det NN försökte.
AP: Absolut. Men vi var ju inte riktigt beredda på det här och det är ju stora anklagelser ni kommer med.
NC: Jag vet att NN har gjort vad han har kunnat för att kunna få till ett möte i enskildhet. Därför att det hade varit det bästa.
NC: Att vi inte ville berätta vad det handlar om, det är för att vi ville hålla på de här uppgifterna. Därför att vi inte ville att några andra ska få uppgifterna. Det är ingenting konstigt. Givetvis får ni prata vidare med NN. Det är inget annat än vad vi faktiskt vill. Vill du att jag ber att han kontaktar dig igen. Han svarar givetvis i telefon. Om det var så att av någon anledning, så har inte de samtalen gått fram.
AP: Okej.
NC: Du har hans telefonnummer?
AP: Jag har hans det här växelnumret, 514 som det börjar på. Men du kanske har hans mobil.
NC: Hans mobilnummer är 070XXXXXXX.
NC: Vi lämnade inte ut material.. (ohörbart vid dålig täckning)
NC: Det är uppgifter som vi ville konfrontera honom med, som vi ville ge honom en chans att bemöta. Jag har fått det beskrivet av NN som att det fanns ingen som helst vilja och ville inte ens dementera, utan sa jag kommenterar inte sådana saker. Men om ni vill kommentera det nu så är ni välkomna att göra det.
AP: Jag vill veta exakta detaljer för att vi ska kunna bemöta kritiken. Ministern säger att han aldrig någonsin har betalat för sex. Det är ju det som gäller. Nu vill jag veta detaljer för att vi ska kunna bemöta det här. Det är ju väldigt kraftiga anklagelser.
NC: Ja, det är väl framför allt frågor som vi har ställt till honom, som vi vill ha svar på. Vi ville ju att han skulle bemöta de uppgifter som han har fått fram. Det är inget annat. Vi kan ta det härifrån och fortsätta göra det som vi försökte göra på flygplatsen.
AP: Okej. Men då ser jag till att prata med NN om det här om det är han som har bevisen.
NC: Absolut.
AP: Ja.
NC: Det bästa är då att vi kan få till ett möte där han får chansen att lägga fram vad han har och ni kan bemöta det.
AP: Ok. Jag ringer NN. Då tackar jag för samtalet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag