Foto: Kim Kyung-Hoon
 Foto: Kim Kyung-Hoon

V: Har inte reflekterat över det här

Publicerad

Vänsterpartiet vill värna den personliga integriteten och motverka ett kontrollsamhälle.

Samtidigt skickar partiet uppgifter om besökarna på sin egen hemsida till Google.

– Vi har inte reflekterat över det här tidigare. Vi får absolut diskutera om vi ska fortsätta använda det här, säger partiets kommunikationschef Ted Bergdahl till Expressen.se.

Att sökmotorn Google samlar in stora mängder uppgifter har uppmärksammats tidigare, men i dag skriver DN att insamlingen är betydligt mer omfattande än vad många vet.

Även när du surfar på företags och myndigheters sidor, så ser Google vad du som besökare gör. Anledningen är statistikverktyget Google analytics, som många sajtägare implementerar på sina hemsidor, som skickar information om bland annat din dators ip-adress, vilken stad du bor i och hur du tagit dig runt på sajten, skriver DN.

Tjänsten är ett verktyg för den som vill veta mer om sina besökare.

Vänsterpartiet vill värna den personliga integriteten och motverka ett kontrollsamhälle. Partiet tycker att FRA-lagen bör rivas upp och det är också emot EU:s datalagringsdirektiv.

"Den nya FRA-lagen har gett dem tillgång till all nättrafik i Sverige – ett stort steg mot ett övervakningssamhälle", skriver Vänsterpartiet på sin hemsida.

Vänsterpartiet: Oroande

Ändå lämnar de uppgifter om sina besökare till Google.

– Vi har inte reflekterat över det här tidigare. Vi använder oss av det här för att se hur många besökare vi har. Just nu författar vi faktiskt en motion om en integritetsskyddsmyndighet. Vi efterlyser riktlinjer som företag och organisationer kan använda, säger Ted Bergdahl.

Partiet har ännu inte bestämt sig för om de kommer att fortsätta använda Google analytics.

– Vi får absolut ta en diskussion om hur vi ska göra. Jag ser att det i högsta grad är oroande att man övervakar och registrerar på det sättet. Det känns inte bra att det finns.

Kritisk

It-säkerhetskonsulten Åsa Schwartz är kritisk till hanteringen av besöksuppgifter och tycker att det är bra att datainspektionen gör en översyn.

– Det är ett unikt fall för i vanliga fall måste man ge sitt samtycke till att personuppgifter lämnas ut. Här kan man få fram känsliga personuppgifter som sexuell läggning, sjukdomar, religiös och politisk inriktning. Dessutom skickas uppgifterna till ett annat land utanför EU som har en helt annan lagstiftning när det gäller personuppgifter. Jag tycker att det är ganska allvarligt, säger hon.

"Inga garantier"

Google uppger för DN att det enda syftet är att ge statistik åt hemsidorna. Företaget skriver i en generell sekretesspolicy att de aldrig säljer personliga uppgifter utan tillstånd. Däremot kan de på begäran ge information till domstol.

– De påstår att de inte använder den till någon men uppenbarligen lagras den och vi vet inte hur Google hanterar den känsliga informationen. Vi har inga garantier på att vem som helst kommer åt den. Det är inte förenligt med svensk lagstiftning, säger Åsa Schwartz.

Ringa i stället

Hon råder till eftertänksamhet när man surfar runt på nätet.

– Man får fundera på hur allvarligt det är om någon vet vilka sidor man surfar på. De flesta uppgifter är ju inte så farliga, men har man till exempel någon väldigt personlig sjukdom så vill man kanske inte att alla ska veta om det. Då skulle jag ringa en läkare i stället för att googla, säger hon.

Litar på Google

Även Försvarsmakten använder Google analytics.

– Vi är väldigt tydliga med hur vi använder tjänsten och hanterar personuppgifter. Exakt vad som registreras framgår i Googles villkor. Vi hänvisar till det på vår webbplats, säger Niklas Englund, chef för gruppen digitala medier på Försvarsmakten.

Ni litar alltså på hur Google hanterar uppgifterna?

– Det står tydligt i deras villkor vad de får och inte får göra. Det skulle vara oklokt av dem att inte följa sina villkor. Men det pågår en ständig process i hur vi ska förhålla sig till Google och de tjänster som de erbjuder.

 

Fotnot: Expressen har i ingressen ändrat formuleringen ”skickar uppgifter om vem som besöker deras hemsida till Google”, eftersom den kunde missförstås. Google analytics kan alltså – precis som andra statistikverktyg – lagra besökarnas ip-nummer och annan teknisk information. Givet att sökmotorjätten också har tillgång till personuppgifter på den som har en inloggning via tjänster som Gmail, YouTube och deras söktjänster har kritiker uttryckt oro att Google på så vis kan koppla samman ip-nummer med en fysisk individ.

Expressen har i ingressen ändrat formuleringen "trots" till "samtidigt" för att undvika missförstånd.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag