Dag Rudin, 69, ryckte ut för att ge Umea.expressen.se en hand med monteringen. Foto: Petter Maaherra
Dag Rudin, 69, ryckte ut för att ge Umea.expressen.se en hand med monteringen. Foto: Petter Maaherra

Umeå erbjuder rutinerade hjälpare via nätet

Publicerad
Uppdaterad
UMEÅ. Ett helt lass med nya möbler som ska skruvas ihop.
Vad gör man då?
Umea.expressen.se lät en pensionär göra jobbet.
- Jag gillar att hålla igång huvudet och kroppen, säger Dag Rudin, 69, inhyrd pensionär.
Företaget Senioruthyrning.se har funnits i Umeå sedan februari. Men redan nu har man 25 flitiga pensionärer som står redo att hjälp till med allt från att rasta hunden till att jobba med ekonomi.
–    Seniorerna har oerhört mycket kunskap och glädje. Många vill ut och jobba, säger Gunbritt Nyberg, entreprenör, som startat Senioruthyrning.se.

Professor och montör

En av dem är Dag Rudin, 69, som Umea.Expressen.se hyr in för att få hjälp med att montera ihop de nyinköpa kontorsmöblerna. Han är professor i skogsgenetik och har bland annat jobbat 15 år i östra Afrika. Nu är han pensionär sedan fem år tillbaka.
–    Det bästa är att man känner att man har något värde trots att man är pensionerad. Man får möta glada och tacksamma människor, säger han.
Dag Rudin är en van montör efter sina år i Afrika. När han flyttade in i sina lägenheter där stod möblerna nedmonterade och ihoppackade, så det var bara att sätta igång. Många av hans kollegor åkte hem eftersom de inte visste vad som väntade, men Dag gav sig inte. Bara i Moçambique fick han montera möbler tre gånger.

Till egen glädje

–    Nu får jag göra mycket hempysslarjobb, enklare reparationer, skruva upp gardiner och sånt. Sedan är jag trädgårdsfrälst, så det blir en del av det också.
För Dag, som är aktiv i allt från diskussionscirklar till kvällskurser, fungerar det perfekt att rycka in när folk behöver hjälp.
–    Frågan är om inte jag har mer glädje av det här än vad de jag hjälper har, säger Dag Rudin.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag