Marita Ulvskog. Foto: Scanpix
Marita Ulvskog. Foto: Scanpix

Ulvskog bad om gräddfil till EU

Publicerad
Marita Ulvskog försökte få en gräddfil i EU-parlamentet.
Det avslöjas i ett hemligt inspelat samtal av Ekot.
Socialdemokraten förnekar uppgifterna:
- Jag har inte fått någon gräddfil, däremot har jag bett honom om hjälp, men inte fått någon.
Marita Ulvskog fruktade att hennes EU-arbete kan bli svårt eftersom hon är en känd EU-kritiker.
Därför bad hon Martin Schultz, Socialdemokraternas gruppledare i Europaparlamentet, att ordna en gräddfil åt henne, avslöjar Ekot.
I ett samtal som Marita Ulvskog hade under en paus på ett möte öppet för journalister berättar Marita Ulvskog om sitt samtal med Martin Schultz:
- Jag hade ett samtal med honom och gick rakt på sak och sa: ”Hörru du. Jag kommer att representera sossarna i Sverige och är jätteviktig i EU-sammanhang. Jag har varit minister. Jag är partisekreterare. Men jag vet att jag har en uppförsbacke i partigruppen i parlamentet för att jag är EU-kritiker och EU-motståndare.”

"Du får fixa en gräddfil"

- ”Du måste hjälpa mig med det, därför att jag måste ha inflytande ändå, du får fixa en gräddfil till mig, en fast lane.” "Absolut", sa han, säger Marita Ulvskog under Ekots inspelning.
Marita Ulvskog förnekade i en Ekotintervju i morse att hon bett om en gräddfil och att samtalet i stället ska ha handlat om ett lönedumpningsdirektiv.
När hon senare konfronteras med inspelningen säger hon till Ekot:
- Jag bad honom om hjälp att få en snabb väg att tala med andra i Europaparlamentsgruppen innan vi ska förhandla om utskottsplatser och liknande, och jag har inte fått någon sådan hjälp.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida