Ultragyn har bedrivit verksamhet på Sophiahemmet på Östermalm i 25 år. Foto: Erik GustafsonUltragyn har bedrivit verksamhet på Sophiahemmet på Östermalm i 25 år. Foto: Erik Gustafson
Ultragyn har bedrivit verksamhet på Sophiahemmet på Östermalm i 25 år. Foto: Erik Gustafson
Ultragyns vd Eva Ribbenhall.Ultragyns vd Eva Ribbenhall.
Ultragyns vd Eva Ribbenhall.
Verksamhetschefen Sophia Ehrström på Ultragyn. Foto: Erik GustafsonVerksamhetschefen Sophia Ehrström på Ultragyn. Foto: Erik Gustafson
Verksamhetschefen Sophia Ehrström på Ultragyn. Foto: Erik Gustafson

Ultragyn tvingas betala
tillbaka efter avslöjandet

Publicerad

Ultragyn vid Sophiahemmet kommer att tvingas betala tillbaka pengar för felaktiga fakturor.

Det står klart när Stockholms läns landsting nu granskat det privata vårdföretaget efter Expressens avslöjanden.

Nu ska dessutom en ännu större utredning av Ultragyn och andra vårdgivare startas.

Expressen avslöjade förra veckan allvarliga frågetecken kring verksamheten på Ultragyn vid Sophiahemmet i Stockholm.

En granskning av landstingets egna siffror över vilka ingrepp Ultragyn får betalt för av landstinget gav uppseendeväckande resultat.

• Vissa läkare får bonus ju större ingrepp de gör.

• Ultragyn hittar - till skillnad från övriga kliniker - något kirurgiskt att åtgärda i nästan alla sina titthålsoperationer.

• Kliniken använder oftare åtgärdskoder som ger högre ersättning från landstinget än övriga gynkliniker i Stockholm. Ultragyn registrerar dyrare och mer omfattande ingrepp än andra.

• Trots att kliniken påstår sig göra fler omfattande och tidskrävande titthålsoperationer rapporterar de kortare operationstid än övriga kliniker.

• Enligt Ultragyns Sophia Ehrström använder de engångsinstrument flera gånger. Något som enligt tillverkaren Olympus är riskabelt för kvinnan och gör att smitta kan spridas.

141 slumpmässigt utvalda journaler utreds

När Expressen började ställa frågor beslutade landstinget att göra en egen utredning. Två oberoende gynekologer har tittat på 141 slumpmässigt utvalda journaler. Man ville veta om det gjorts onödiga ingrepp, om ingreppen debiterats rätt och om patienter farit illa.

Revisorerna hittade omfattande brister i registreringen.

 

LÄS MER: Ultragyn – här får gynekologer bonus för att skära i kvinnor

 

Vid en granskning av 80 av ingreppet hysteroskopisk resektion var det fel kod i 45 procent av fallen. De har också vid flera tillfällen också registrerat för dyra ingrepp. I många fall har ett mer omfattande ingrepp registrerats trots att vårdgivaren har genomfört ett mindre omfattande ingrepp.

I rapporten står:

"Eftersom Vårdgivaren vid upprepade tillfällen registrerat en felaktig åtgärdskod för genomförda ingrepp har vårdgivaren erhållit en för hög ersättning av Stockholms läns landsting."

De här pengarna kommer landstinget kräva tillbaka, det har Ella Bohlin, kristdemokrat och ansvarig för kvinnosjukvård, redan tidigare slagit fast.

Revisionen slår också ned på att det i vissa av de granskade fallen saknas eller finns ofullständiga anteckningar i journaler om skälet till att patienten opererades.

Man konstaterar också att det saknas eller funnits otillräckliga anteckningar i vissa journaler om varför vissa ingrepp genomförts. Däremot går det inte av granskningen att slå fast att någon patient behandlats felaktigt.

På grund av de ofullständiga journalerna och de många felregistreringarna så ska landstinget att göra en ännu större granskning Ultragyn - och då också ta in även andra vårdgivare.

- Målet var att kunna få en snabb överblick över situationen och underlag för beslut om hur vi skulle gå vidare. Nu visar det sig att den fördjupade uppföljningen indikerar att det finns felaktiga registreringar av åtgärdskoder. Samtidigt finns det också oklara journalanteckningar för ett antal åtgärder, säger Johan Bratt chefläkare inom Stockholms läns landsting.

Oppositionsrådet i Stockholms läns landsting, Dag Larsson, är kritisk och kräver att avtalet med Ultragyn sägs upp.

Vårdens pengar ska gå till vård och patienters behov ska gå före vårdbolagens intresse. Därför kräver vi socialdemokrater en tillsyn och granskning av alla vårdaktörer inom landstinget för att komma till rätta med fusket inom vården, säger han i en kommentar.

Ultragyns vd: Viktigt att göra rätt

Ultragyns vd Eva Ribbenhall säger i en kommentar:

- Om det har skett ett missförstånd är det högst olyckligt eftersom vi haft de bästa avsikterna. För oss är det viktigt att göra rätt och att skattemedel används på ett ansvarsfullt och riktigt sätt.

- Mot den bakgrunden kommer Ultragyn nu i dialog med HSF att ta ställning till om det av HSF aviserade återkravet är rimligt och välgrundat eller ej. Om det skett feldebiteringar som lett till för hög ersättning så avser Ultragyn givetvis att omedelbart göra rätt för sig.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag