På tisdagen ville äldreenheten skicka tillbaka Ulla, 86, hem – till en lägenhet som mest liknar en dammig byggarbetsplats, utan fungerande badrum och toalett. Foto: Privat

På tisdagen ville äldreenheten skicka tillbaka Ulla, 86, hem – till en lägenhet som mest liknar en dammig byggarbetsplats, utan fungerande badrum och toalett.

 Foto: Privat
Håkan Schelin, Ullas son, säger att badrum och toalett i mammans lägenhet kan liknas vid två svarta hål. "Det är damm överallt. Köket är ett enda kaos", säger han. Foto: Privat

Håkan Schelin, Ullas son, säger att badrum och toalett i mammans lägenhet kan liknas vid två svarta hål. "Det är damm överallt. Köket är ett enda kaos", säger han.

 Foto: Privat

Ulla, 86, flyttas hem – till en byggarbetsplats

Publicerad

Ulla Schelin, 86, från Jakobsberg fick plats på ett korttidsboende i väntan på att stambytet i hennes bostad ska bli klar.

På tisdagen ville äldreenheten skicka tillbaka henne hem – till en lägenhet som mest liknar en dammig byggarbetsplats, utan fungerande badrum och toalett.

Men beslutet stoppades i sista stund:

– Det har förlängts, men bara i en vecka. Det är skandal hur de hanterar mamma, säger Håkan Schelin.

Klockan 11 på tisdagen skulle äldreenhetens beslut verkställas. Då skulle Ulla Schelin skickas hem i en transport.

Från korttidsboendet där hon tillbringat de senaste två veckorna på grund av en omfattande fastighets- och lägenhetsrenovering, till lägenheten där hon annars bor.

Men samma dag som Expressen ringer och ställer frågor om flytten, ändrar äldreenheten beslutet. Ulla Schelin får därmed bo ytterligare en vecka på korttidsboendet, enligt sonen Håkan.

"Nästan alla fel en människa kan ha"

Ulla Schelin berättar om sin svåra situation:

– Jag har nästan alla fel en människa kan ha. Jag har fel med ryggen och urininkontinens. Jag har opererat knäna, båda ögonen. Jag kan inte klä på mig själv, utan har hjälp varje morgon. Jag kan inte vara bland en massa damm. Så jag kan inte bo hemma.

Håkan Schelin, Ullas son, är upprörd över hur äldreenheten i Järfälla kommun har hanterat alla turer med hans sjuka mamma, även om hon nu beviljats ytterligare en veckas vistelse på korttidsboendet till följd av den omfattande bostadsrenoveringen:

Är renoveringen av lägenheten klar om en vecka?

– Nej, det är den inte. De har fler än två veckor kvar, säger Håkan Schelin.

Han säger att badrum och toalett i mammans lägenhet kan liknas vid två svarta hål.

– Det är damm överallt. Köket är ett enda kaos.

Hur ser du på att de förlängt vistelsen med bara en vecka?

– Det är skandal. Vi, både jag och min mamma, mår dåligt av det här.

Chefen vill inte kommentera

Marie Rönnqvist, enhetschef på äldreenheten i Järfälla, vill inte gå in på vilka beslut man fattat i fallet med Ulla Schelin. Inte ens om man har valt att förlänga vistelsen på korttidsboendet.

– Det är så här: Jag kan inte gå in i några individuella bedömningar och individärenden. Det är individuella bedömningar vi gör. Generellt är det så, att om behovet inte kan tillgodoses i hemmet, då beviljar man kortis eller särskilt boende.

Har Ulla Schelins son fått reda på hur ni kommer att göra?

– Jag går inte in i individärenden, säger Marie Rönnqvist.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida