Mohammed Merah, 23.
Mohammed Merah, 23.

Tv-kanal vägrar visa massmördarens film

Publicerad

Terroristen i Toulouse, Mohammed Merah, 23, filmade sina mord och skickade videon till al-Jazeera.

Nu har tv-bolaget bestämt sig för att inte sända materialet.

al-Jazeera skriver att filmerna inte innehåller ny information och att de bryter mot deras etiska kod.

Enligt al-Jazeera skickade Mohammed Merah sin egen film från tre olika mord i södra Frankrike. Han kallade den "Al Qaeda attaque la France", eller al-Qaida-attack i Frankrike på svenska.

Nu har al-Jazeera bestämt sig för att inte sända filmen eftersom det inte kommer fram någon information som inte redan var känd och för att de bryter mot bolagets etiska kod.

Enligt al-Jazeera visar filmen morden i kronologisk ordning. Man hör skottlossning och både mördarens och offrens röster, men man ser aldrig Mohammed Merahs ansikte.

Sarkozy vädjade

Filmen skickades till al-Jazeeras redaktion i Paris på ett usb-minne.

Zied Tarrouche, chef för al-Jazeeras redaktion i Paris, säger att filmen hade bra kvalitet men att den var skakig. Han säger också att den hade redigerats i efterhand och att religiösa sånger och citat från koranen hade lagts till.

Frankrikes president, Nicolas Sarkozy, vädjade på tisdagen till al-Jazeera att inte sända filmen.

– Jag ber cheferna på tv-stationerna som eventuellt har de här filmerna att inte sända dem under några omständigheter av respekt för offren - och av respekt för republiken, sa han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida