När Margareta Sohlin lästa att Handlarn i Klimpfjäll haft inbrott startade hon en insamling på Facebook – och kunde snart överlämna drygt 39 000 kronor till butiksägaren Eva Kristoffersson. Foto: PrivatNär Margareta Sohlin lästa att Handlarn i Klimpfjäll haft inbrott startade hon en insamling på Facebook – och kunde snart överlämna drygt 39 000 kronor till butiksägaren Eva Kristoffersson. Foto: Privat
När Margareta Sohlin lästa att Handlarn i Klimpfjäll haft inbrott startade hon en insamling på Facebook – och kunde snart överlämna drygt 39 000 kronor till butiksägaren Eva Kristoffersson.  Foto: Privat
Hela 148 personer, från Pajala i norr till Skåne i Söder, har skänkt pengar. Foto: PrivatHela 148 personer, från Pajala i norr till Skåne i Söder, har skänkt pengar. Foto: Privat
Hela 148 personer, från Pajala i norr till Skåne i Söder, har skänkt pengar.  Foto: Privat

Tusentals kronor samlades in efter butiksrånet: "Wow"

Publicerad

När Margareta Sohlin, 69, läste att matbutiken Handlarn i Klimpfjäll haft inbrott och blivit av med runt 200 000 kronor blev hon bedrövad. 

Hon startade en insamling för att stötta butiken – och på bara en vecka hade drygt 39 000 kronor kommit in. 

Butiksägaren Eva Kristoffersson, 58, är både rörd och tacksam. 

– Man tänker bara "wow", vilken medmänsklighet, säger hon.   

Det var i slutet av juli som Handlarn i Klimpfjäll hade inbrott och omkring 200 000 kronor försvann. Margareta Sohlin, 69, som haft stuga i Klimpfjäll sedan 60-talet, läste om saken i tidningarna och blev förfärad. 

– Vi var ju många som ojade sig över det här och tyckte att det som hänt är bedrövligt. Men Handlarn i Klimpfjäll blir ju inte hjälpt av att vi bara tycker det är bedrövligt. Så jag tänkte: Äsch, jag chansar och startar en insamling, berättar Margaretha Sohlin. 

Hon skrev om insamlingen på Facebook och många delade inlägget – på egna sidor och i olika glesbygdsgrupper. 

– Vi hade insamlingen i drygt en vecka och fick in 39 500 kronor. Det är väl bra, fortsätter Margareta.  

Folk från hela landet har skänkt pengar

Det är 148 personer, från Pajala i norr till Skåne i söder, som skänkt pengar. 

– Glesbygd finns ju i hela landet. Någonting måste jag ha tryckt på. I och med att pengarna kom in via Swish kunde folk skriva meddelanden och det var flera än en som skrev: Jag kommer från Skåne och vet inte var Klimpfjäll ligger, men jag stöttar gärna insamlingen, berättar Margareta Sohlin vidare.  

Hon tror att många av dem som besöker den populära campingen i Klimpfjäll är medvetna om matbutikens stora betydelse. 

– Skulle den stänga finns ingen service kvar, säger Margaretha. 

Hela 148 personer, från Pajala i norr till Skåne i Söder, har skänkt pengar. Foto: Privat

Häromdagen lämnade hon över pengarna till butikens ägare Eva Kristoffersson, 58, vilket både SVT Nyheter och Västerbottens-Kuriren rapporterat om.  

Hon tror inte att inbrottet – som det tog polisen tio timmar att komma och undersöka – någonsin kommer att klaras upp. När hon fick höra om insamlingen blev hon väldigt rörd.    

– Det var en av mina anställda som ringde och sa: Har du sett insamlingen på Facebook? Jag vart så gripen att jag inte kunde prata på en bra stund, säger Eva Kristoffersson.  

"Wow vilken medmänsklighet"

Det som särskilt gjort ett starkt intryck på henne är att det är folk från hela landet som skänkt pengar. 

– Det är folk som aldrig har varit i Klimpfjäll som skänkt pengar, som inte ens visste var Klimpfjäll ligger. Man bara "wow", vilken medmänsklighet. Jag blev otroligt rörd, säger Eva Kristoffersson.  

Hon berättar att pengarna kommer göra nytta eftersom försäkringen inte täcker hela den summa pengar som tjuvarna kom över. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag