Tulltjänstemännen vid Silja Line-terminalen tvingade Sofia, 19, att klä av sig när hon och hennes kompisar skulle ta en kryssning till Åland. Foto: Läsarbild och Sven Lindwall
Tulltjänstemännen vid Silja Line-terminalen tvingade Sofia, 19, att klä av sig när hon och hennes kompisar skulle ta en kryssning till Åland.  Foto: Läsarbild och Sven Lindwall

Tullen tvingade Sofia, 19,  att klä av sig

Publicerad

Sofia Johansson, 19, skulle med tjejgänget på en studentkryssning till Åland.

Då blev de inplockade av tulltjänstemännen – som beordrade dem att ta av sig nakna.

– Jag känner mig väldigt kränkt, säger Sofia till Expressen.se.

– Om man känner sig kränkt ska man självfallet söka sig till tullverket så att vi kan utreda vad som har skett.

I måndags kväll var Sofia Johansson på terminalen vid Värtahamnen i Stockholm för att ta en Silja Line-färja till Åland.

Hon skulle åka på en studentkryssning tillsammans med två kompisar.

Under en rökpaus kom två män fram till Sofia och vännerna och grep tag i dem. Männen sa att de skulle ta med sällskapet till en rutinkontroll.

– Vi fattade ingenting, för de berättade aldrig för oss att de jobbade i tullen. De legitimerade sig inte, och de var civilklädda. Vi förstod först när vi såg tullkontrollen, säger Sofia Johansson till Expressen.se.

"Fick klä av mig naken"

Männen förde Sofia och hennes kompisar till tullkontrollen vid terminalen, där tulltjänstemännen sökte igenom deras jackor och väskor.

En tulltjänsteman tog Sofia till enskilt rum. Där fick 19-åringen order om att klä av sig helt naken.

– Jag blev chockad. Jag fick stå där medan hon kollade igenom mina kläder. Och när hon gick lämnade hon dörren öppen, när jag stod där utan några kläder. Alla tre blev utsatta för det här, säger hon.

Och trots att tulltjänstemännen inte hittade något olagligt på någon av vännerna, så fick Sofia och kompisarna ingen förklaring till varför de hade valts ut till kontroll.

– Det enda de sa var "trevlig resa", och så skickade de i väg oss, säger Sofia.

"Känner mig väldigt kränkt"

Sofia berättar att händelsen – att tvingas stå helt naken i tullkontrollen – har lämnat känslomässiga ärr.

– Jag känner mig väldigt kränkt och äcklig. Jag fick bara stå där med ingenting på mig överhuvudtaget. När vi har diskuterat det hemma med föräldrarna så har jag börjat gråta. Min mamma har pratat med polisen, och de säger att det inte får gå till så här vid en vanlig rutinkontroll, säger hon.

Sofias pappa Torbjörn Johansson delar sin dotters upprörda känslor.

– Hon ringde oss direkt efter att det hade hänt och var skärrad. Som förälder känner man sig maktlös och utsatt när man hör om det här. Man är ju i deras makt. Privatpersoner har ju ett underläge mot myndigheterna, säger han.

"Tittar efter misstänkt beteende"

Mikael Lindgren är operativ chef för Tullverkets verksamhet i Stockholmsområdet. Han menar att den här typen av kontroller hör till rutinen när det gäller just kvällsfärjorna till Åland.

– Vi sätter in extra resurser för de här ungdomskryssningarna, för det förekommer rätt så mycket narkotika ombord. Vi gör en stor mängd mindre narkotikabeslag varje gång vi gör de här kontrollerna. Det är folk som gömmer saker i fickor, kläder, strumpor, kalsonger och så vidare. Sedan gör vi förhållandevis få kroppsvisiteringar, men det tillhör den vanliga kontrollrutinen.

De som hade hand om Sofia påstod att det handlade om en rutinkontroll. Vad innebär det?

– Vi tittar efter personer som uppträder avvikande, nervöst. Det kan handla om att en person undviker tulltjänstemannens blick, så att vi får anledning att tro att han eller hon kanske döljer något.

Så det kan räcka med att man undviker en blick för att man ska behöva klä av sig naken?

– Det kan räcka. Om tullaren får den känslan, att personen har något att dölja, något som ska tas med ut eller in.

"Vill ha en ursäkt"

Sofia säger att hon känner sig kränkt av behandlingen – hur känner du inför det?

– Det är så klart beklagligt att hon mår dåligt. Och det är integritetskränkande att bli utsatt för det här, det är vi väl medvetna om. Men därför är tullarna tränade i exakt hur man ska bete sig i sådana här lägen. Och jag har fullt förtroende för att våra tjänstemän lever upp till våra krav. Men om man känner sig kränkt ska man självfallet söka sig till tullverket så att vi kan utreda vad som har skett.

Sofia och hennes familj överväger nu att gå vidare med en anmälan. Men allra helst skulle hon vilja ha svar från tullpersonalen.

– Jag skulle vilja ha en ursäkt för deras beteende och en förklaring för varför de har gjort som de har gjort, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag