Trygg Hansa har skickat ut gratis haklappar till sina kunder – nu stoppas leveranserna. Foto: Trygg Hansa
Trygg Hansa har skickat ut gratis haklappar till sina kunder – nu stoppas leveranserna. Foto: Trygg Hansa

Trygg Hansa återkallar
farliga haklappar

Publicerad

Flera kunder i försäkringsbolaget Trygg Hansa har fått gratis haklappar skickade till sig.

Men de röda haklapparna fästs med hjälp av lösa knappar, som lätt faller av.

Nu stoppar Trygg-Hansa leveransen av haklapparna.

– Vi ska ersätta dem med nya haklappar som fästs med kardborreband i stället, säger Alexandra Gahnström, försäkringsexpert för barn på Trygg-Hansa.

Flera av försäkringsbolagets kunder har under den senaste tiden tagit kontakt med Trygg-Hansa med anledning av de osäkra röda haklapparna, som Aftonbladet var först med att berätta.

Många föräldrar har märkt att de lösa knapparna som haklappen fästs med lätt ramlar av, vilket innebär en potentiell livsfara om barnet sätter en sådan i halsen.

Nu agerar man även på Trygg-Hansa.

– Efter att flera kunder har hört av sig har vi vidtagit åtgärder, vi stoppar leveransen av dem. Den som har en sådan haklapp hemma kan slänga den, så ersätter vi med en ny som fästs med kardborreband i stället, säger Alexandra Gahnström.

Oklart hur många som har skickats ut

Enligt henne har Trygg-Hansa inte fått någon information om att haklapparna ska ha orsakat någon fysisk skada.

Man vet heller inte hur många haklappar som har skickats ut till företagets kunder.

Det kan vara så att de farliga haklapparna endast tillhör ett mindre parti av en större leverans.

– Jag vet inte om det handlar om något specifikt parti eller alla, det är något jag ska titta närmare på under måndagen. Många personer till exempel hört av sig till oss och sagt att de är nöjda med haklappen, säger Alexandra Gahnström.

– Vi har samarbetspartners som hjälper oss och genomför säkerhetskontroller och stickprover för att se till att produkterna är säkra.

Upprörda kunder

Många av företagets kunder har reagerat på att den potentiellt farliga produkten just kommer från ett försäkringsbolag, som jobbar en hel del med skademinimering.

På Trygg-Hansa kan man bara beklaga det som har inträffat.

– Vi vet att det är många som har sådana här haklappar hemma. Men jag är glad att vi nu har vidtagit åtgärder och stoppat leveransen av dem, eftersom de har en knapp som kan lossna, säger Alexandra Gahnström.

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag