Småbarnspappan Kjell Albihn har konstant värk efter en arbetsplatsolycka. Foto: Privat
Småbarnspappan Kjell Albihn har konstant värk efter en arbetsplatsolycka. Foto: Privat
"Jag var så jäkla ledsen när jag fick det här brevet" säger Kjell om när han fick beskedet från försäkringsbolaget. Foto: Privat

"Jag var så jäkla ledsen när jag fick det här brevet" säger Kjell om när han fick beskedet från försäkringsbolaget.

 Foto: Privat

Trots smärtan – får inga pengar från AFA

Publicerad

Småbarnspappan Kjell Ahlbin har ont varje dag i både benen och ryggen.

Han har tidigare råkat ut för en olycka och tror att problemen hör ihop med den.

Men hans försäkringsbolag håller inte med.

Nu nekas han ersättning för förlorad arbetstid.

Kjell Ahlbin skulle lyfta en potatislåda på sitt arbete i september 2014. När han halkade på en tomat small det till i ryggen.

– Min kollega som stod fem meter bort skrek: "vad var det som hördes?" Då sade jag: "fan nu gick något sönder i ryggen", skojade jag, berättar Kjell Ahlbin.

Men under helgen började Kjell Ahlbin att få allt mer ont i ryggen. På måndagen kunde han inte gå. Efter att ha skickats till olika vårdinstitutioner blev han till sist opererad i november 2014. Av sitt försäkringsbolag, AFA försäkringar, fick han ersättning för den tid han inte kunnat jobba.

Har ont hela tiden

Vid årsskiftet började han arbeta igen, men hade fortfarande ont i ryggen och benen.

– Man kom hem och så var det bara att gå och lägga sig. Man orkade inte leka med barnen och sådant där. De hoppar upp i famnen och så kan man inte bära dem. Och man har ont hela tiden. Alltså det är verkligen jobbigt, berättar han.

I slutet av sommaren kände han att han inte kunde orkade arbeta heltid längre och tog då kontakt med sin vårdcentral. Efter det gick han ner till att arbeta 75 procent. De pengar han förlorade antog han då skulle täckas av samma försäkring som gett honom ersättning innan. För honom var det självklart att besvären hörde samman med den tidigare skadan.

Men AFA Försäkringar höll inte med. I september kom AFA:s besked: de tänkte inte ge någon ersättning.

AFA angav i sitt beslut att de inte ansåg att Kjell Ahlbins besvär hörde ihop med den olycka han råkade ut för året innan.

Kjell Ahlbin valde då att överklaga beslutet, men i torsdags fick han ett nytt avslag. I beslutet står det att de inte funnit skäl att "ändra vår tidigare bedömning".

– Jag var så jäkla ledsen när jag fick det här brevet, säger Kjell Ahlbin.

AFA Försäkringar vill inte kommentera Kjell Ahlbins fall.

– Det får vi aldrig göra, uttala oss om enskilda individer, säger bolagets avdelningschef för analys och försäkringsvillkor, Michel Normark.

Han berättar att bolagets bedömningar grundar sig på samma regelverk som statens.

– Vi gör enskilda bedömningar i varje anmälan som kommer till oss. Och vi provar ju alltid sambandet mellan de besvär man har och det man har råkat ut för. Och då kan det vara att man en viss tid kan man ha de där besvären, och sedan kan de där besvären övergå i någonting annat, säger Michel Normark.

Specialisternas åsikter går isär

För att få hjälp med sitt överklagande har Kjell Ahlbin nu tagit kontakt med Claes Hultling. Han har startat upp stiftelsen Spinalis och är specialist på ryggmärgsskador. Han har jobbat 35 år med denna typ av skador.

– De här orsakssambanden är ju helt solklara. Det här måste vi kunna göra någonting mer av, för det här verkar jättekonstigt, säger han.

Michel Normark berättar att de också tar hjälp av experter på de specifika områdena när de fattar sina olika beslut.

– Det blir ju alltid en bevisfråga. Vi har ju egna specialister. Om man inte är nöjd med besluten så kan man komplettera med ytterligare handlingar. Om man sedan inte är nöjd med omrövningsavdelningens beslut så kan man ju också överklaga i skiljenämnd eller gå till domstol, säger Michel Normark på AFA Försäkring.

Kjell Ahlbin kommer nu att överklaga en gång till. Han ångrar nu att han valde att gå ner i tid, trots att han hade så ont.

– Hade jag vetat det här innan hade jag bitit ihop och jobbat heltid, säger han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida