Bandet Viola Beach och deras manager omkom när de dödsstörtade från motorvägsbron i Södertälje.Bandet Viola Beach och deras manager omkom när de dödsstörtade från motorvägsbron i Södertälje.
Bandet Viola Beach och deras manager omkom när de dödsstörtade från motorvägsbron i Södertälje.
När bandet körde över brokanten filmades det men ingen tittade på övervakningskameran. Foto: Pontus StenbergNär bandet körde över brokanten filmades det men ingen tittade på övervakningskameran. Foto: Pontus Stenberg
När bandet körde över brokanten filmades det men ingen tittade på övervakningskameran. Foto: Pontus Stenberg
Personalens fokus låg istället på det fartyg som passerade bron. Foto: Pontus StenbergPersonalens fokus låg istället på det fartyg som passerade bron. Foto: Pontus Stenberg
Personalens fokus låg istället på det fartyg som passerade bron. Foto: Pontus Stenberg

Trots kameran – ingen såg deras dödskrasch

Publicerad

Tre dagar efter att det brittiska bandet Viola Beach dödsstörtade från motorvägsbron i Södertälje är kraschen fortfarande en gåta.

Broöppningen filmades, men när bilen körde över kanten låg personalens fokus på fartyget som just då passerade i kanalen.

– Det är fullt normalt att ingen tittar på just den kameran just då, berättar Hans Karlsson på Sjöfartsverket i Södertälje till LT.

Det var natten mot lördagen som det brittiska popbandet Viola Beach dödsstörtade ner från motorvägsbron i Södertälje.

Den tragiska olyckan inträffade då bron var på väg upp, inte ner som det först rapporterades om.

Som Expressen tidigare har kunnat berätta om filmades biltrafiken av Trafikverkets vägkameror. Även själva broöppningen fångades på film, men ingen i personalen såg när bandets bil körde över kanten.

Ingen tittade på övervakningskameran

Klockan var 01.57 då motorvägsbron mellan Södertälje hamn och Östertälje skulle höjas för att släppa förbi fartyg. Bilen gick över brokanten och kraschade ner i kanalen klockan 02.02. Det var vittnen som först larmade om olyckan, cirka 15 minuter senare.

Mycket tyder på att bandet försökte ta sig förbi den öppna bron, precis innan broöppningen var klar

 

LÄS MER: Oljetanker körde över Viola Beach bilvrak

 

LT skriver att det var Södertälje kanal som skötte öppningen och tittade på övervakningskamerorna. Men vid ögonblicket då bandets bil störtade ner i kanalen låg personalens fokus på båten som var på väg in.

– Det är fullt normalt att ingen tittar på just den kameran just då, berättar Hans Karlsson på Sjöfartsverket i Södertälje till LT.

Trafikverket: "borde räckt som varning"

Sjöfartsverket har inte funnit något som har gått fel i deras rutiner i samband med olyckan, men menar att de nu bistår utredningen om olyckan.

– Vi övervakar biltrafiken när bommarna fälls och ser allt bra ut måste vi lita på säkerhetsanordningen som finns och att bilisterna hörsammar den, säger Daniel Lindblad, presskommunikatör på Sjöfartsverket till LT.

Trafikverket har inget inspelat material från övervakningskamerorna på plats, men menar att informationen man får borde ha räckt som en varning. Redan en kilometer innan bron varnas bilisterna om att en broöppning är på väg.

Vägbron är en så kallad lyftbro, vilket innebär att hela vägbanan lyfts upp, och skapar ett 15 meter högt hål, men innan dess måste bilen ta sig förbi ett rödljus och två stycken bommar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag