Transsexuella Maria Hansson Nielsen, 63, anklagar ett försäljningsställe i centrala Stockholm för diskriminering. Foto: Lisa MattissonTranssexuella Maria Hansson Nielsen, 63, anklagar ett försäljningsställe i centrala Stockholm för diskriminering. Foto: Lisa Mattisson
Transsexuella Maria Hansson Nielsen, 63, anklagar ett försäljningsställe i centrala Stockholm för diskriminering. Foto: Lisa Mattisson
Maria har nu anmält försäljningsstället för diskriminering. Foto: Anders YlanderMaria har nu anmält försäljningsstället för diskriminering. Foto: Anders Ylander
Maria har nu anmält försäljningsstället för diskriminering. Foto: Anders Ylander

Transsexuella Maria anmäler försäljare

Publicerad

Transsexuella Maria Hansson Nielsen, 63, anklagar ett försäljningsställe i centrala Stockholm för diskriminering.

Nu har hon anmält händelsen till diskrimineringsombudsmannen.

– Jag gick fram till disken och möttes av orden att sådana som jag inte var välkomna där, säger hon.

Maria Hansson Nielsen, 63, från Söderhamn är under Prideveckan på besök i Stockholm.

När hon skulle promenera från Pride house, där seminarier och evenemang anordnas, till sitt vandrarhem stannade hon till för att köpa cigaretter.

– Jag gick fram till disken och möttes av orden att sådana som jag inte var välkomna där, säger hon.

Maria, som är transperson, menar att medarbetaren bakom disken syftade på hennes transsexualism.

– Jag sa högt och tydligt att jag uppfattar det som diskriminering, och frågade också vad han menade. Men han var inte intresserad av att diskutera.

Försäljningsstället anmäld till DO

Nu har hon anmält företaget som driver försäljningsstället till diskrimineringsombudsmannen.

– Tänk om det var en person som nyligen kommit ut som fick höra det. Det här är ytterligare ett exempel på hur illa transpersoner behandlas i samhället.

Den person som jobbade vid försäljningsstället i går vill inte kännas vid Maria Hansson Nielsens anklagelser.

– Jag har inte sagt så till någon. Jag har drivit stället i 24 år, vad skulle jag tjäna på att inte välkomna mina kunder hit? Jag skulle förlora alla mina kunder om jag höll på så.

"Jag mår illa"

Maria, som bland annat är förtroendevald som ordförande i RFSL Hälsingland, har skrivit om händelsen i sociala medier och där har hennes berättelse fått stor spridning.

Det är något som upprör medarbetaren som pekas ut.

– Jag mår illa av det här påståendet. Jag vill träffa henne och höra varför hon påstår det här, för jag har inte sagt så. Jag blir väldigt ledsen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag