Tove Gustafsson, 21, vädjar till de som förstör att sluta med det. Foto: Privat
Tove Gustafsson, 21, vädjar till de som förstör att sluta med det. Foto: Privat
Inlägget på Facebook. Foto: Facebook
Inlägget på Facebook. Foto: Facebook

Tove, 21, vädjar: Akta min mamma

Publicerad

Tove Gustafsson, 21, reagerade med både ilska och uppgivenhet när hon fick höra om den vandaliserade ambulansen.

Nu vädjar hon direkt till de som förstör:

– Jag vill inte att något ska hända min mamma – och jag tycker framför allt att ambulanspersonalen förtjänar det här minst. De vill inget hellre än att hjälpa, säger hon.

Expressen var först med att berätta om att en ambulans blivit sönderslagen under utryckning i Tensta i nordvästra Stockholm – en artikel som delats närmare 20 000 gånger i sociala medier. På måndagen kom uppgifter om en ny vandalisering – den här gången av en polisbil på utryckning i centrala Göteborg.

Tove Gustafsson, som kommer från Stockholmsområdet, reagerade med bestörtning när hon läste om den sönderslagna ambulansen.

Tove på Facebook: "Akta min mamma!"

I ett uppmärksammat inlägg på Facebook, skrev hon:

"Akta min mamma! Hon ger sig in situationer nästan varje dag för att rädda liv eller göra skillnad för personer som är i någon typ av behov av räddning. Hon och hennes kollegor sätter allt annat åt sidan för att hjälpa människor i nöd. Hon och resten av ambulans personalen ska inte behöva utsättas för detta, ALDRIG!"

Tove understryker att hennes mamma inte var med i den vandaliserade ambulansen.

Men däremot känner hon en oro när hennes mamma är ute på utryckning numera.

– För mig är det helt oförståeligt varför man ger sig på en ambulans. Jag förstår det verkligen inte. Jag läste någonstans om att det kan bli rubricerat våld mot tjänsteman.

Vädjar till de som förstör: Sluta

Är det bra?

– Ja, det tycker jag verkligen. De är på plats i en nödsituation – enbart för att hjälpa. Vad hade hänt om patienten varit allvarligt sjuk och inte kunnat transporteras i ambulansen för att den var förstörd? Då skadar man liv för någon annan. Det gör det här oroväckande. Som ambulanspersonal måste man bli så frågande: Vad gör vi som gör att de måste ge sig på oss?

Nu vädjar Tove direkt till de som förstör.

– Jag vill inte att något ska hända min mamma – och jag tycker, framför allt, att ambulanspersonalen förtjänar det här minst. De vill inte hellre än att hjälpa, säger hon.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida