Edvard Unsgaard (M) är Fredrik Reinfeldts pressekreterare. Foto: Anders Wiklund / Scanpix
Edvard Unsgaard (M) är Fredrik Reinfeldts pressekreterare. Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Torka bajs i trappen - det är arbetslinjen

Publicerad
Uppdaterad
Att på en halvtimme hitta en invandrad städerska som kan torka upp bajs i trapphuset - det är arbetslinjen.
Det skriver Fredrik Reinfeldts pressekreterare Edvard Unsgaard (M), på sin Facebook-sida.
- Min poäng var bara att jag tyckte att städfirman gjorde ett fantastiskt jobb, säger han.
På söndagseftermiddagen gjorde Edvard Unsgaard den obehagliga upptäckten. Någon hade uträttat sina behov i trapphuset.
Upplevelsen skrev han senare om på Facebook: "Tycker invandrare och invandrarföretagare är otroliga. Någon idiot hade inatt gjort det lite större behovet i vårt trapphus (och lagt sin halsduk där...). Jag ringde vårt städbolag som drivs av invandrare som på en halvtimme skickade över en ryska som städade och sanerade trappen. Det är arbetslinjen det, att på en halvtimme en söndag få fram en duktig städerska som gör ett fantastiskt jobb."
- När jag såg att någon bajsat i entrén var min första tanke att torka upp det själv men sedan tänkte jag att jag ringer den städfirma som städar vår lägenhet först. Med arbetslinjen menade jag bara att det gick så snabbt att komma dit på en söndag. De gjorde ett fantastiskt jobb. Att de är invandrare har egentligen inte med saken att göra. De råkar bara vara det, säger Edvard Unsgaard.

"Känns riktigt otrevligt"

Men varför var det så viktigt att understryka att städfirman drivs av invandrare och att en invandrare skickades dit för att städa upp?
- Så här i efterhand kan jag ju tycka att det var onödigt. Men min poäng var bara att jag tyckte att städfirman gjorde ett fantastiskt jobb. När det gäller hantverkare och andra som utför tjänster så brukar det ta tid innan man får hjälp. Men det här gick jättesnabbt.         
Kan du förstå att folk kan misstolka det du skrev?
- Jag inser att folk vantolkar, missförstår och överdriver det man säger och det är bara att beklaga. Att det finns folk som upplevde det jag skrev på ett så pass felaktigt sätt tycker jag känns otrevligt. Jag får vara mer noggrann i fortsättningen.
Niclas Bengtsson, presschef i stadsrådsberedningen, tycker också att det är beklagligt att personer missuppfattade det Edvard Unsgaard skrivit.
- Hans avsikt var bara att hylla ett företag som han tycker gör ett bra jobb. Att folk missuppfattade vad han skrev är inte bra. Det känns tråkigt. Det visar att han kunde ha varit tydligare i det han skrev, säger han.

Ville förtydliga

På måndagsförmiddagen uppdaterade Edvard Unsgaard sin Facebook-sida med ett förtydligande:
"För att undvika missförstånd: Jag tycker att det är helt fantastiskt att få ett jobb gjort så snabbt, oavsett vem som gjorde det. Det var det jag menade med arbetslinjen. Tydligen finns det de som tolkat det jag skrev som att invandrare bara ska torka bajs. Inget kan vara mer fel."

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida