Tidningsledare i Sverige: Hillary Clinton vinner

Publicerad
Uppdaterad
De flesta svenska tidningars ledarsidor anser att Hillary Clinton vann kraftmätningen på supertisdagen.
Socialdemokratiska NSD vill se Clinton och Barack Obama tillsammans i Vita huset.
"Clinton & Obama 2008 skulle kunna bli ett vinnande koncept som framstår som något radikalt, nytt och annorlunda jämfört med det tidigare ledarskapet. Nya väljare, som annars inte röstar, skulle kunna mobiliseras till vallokalerna den 4 november", skriver Norrländska Socialdemokraten (s).
I brist på klara besked efter supertisdagen spekuleras det vilt på tidningarnas ledarsidor om vem av demokraternas kandidater som gick starkast ur striden och som har störst chans att bli partiets presidentkandidat i slutändan.

Clinton favorit

Republikanernas nomineringsfajt anses redan avgjord. Få tror att John McCain ska tappa greppet efter att ha vunnit i flera tunga delstater.
Loppet mellan Hillary Clinton och Barack Obama är mycket jämnt, men de flesta ledarskribenterna tror att Clinton kommer att vinna i längden.
"Utan segrarna i till exempel New York och Kalifornien är det möjligt att luften hade gått ur hennes kampanj. Nu fick den ny och nödvändig energi", skriver Sydsvenskan (oberoende liberal).
"Hon är alltjämt favorit att vinna den demokratiska nomineringen, men frågan är vem som har störst möjlighet att besegra John McCain i november. Mitt svar är Barack Obama", skriver Per Ahlin i Dagens Nyheter, även den oberoende liberal.

Föredrar McCain

Moderata Nya Wermlands-Tidningen anser att svenska medier fokuserar alldeles för mycket på demokraterna. Tidningens ledare är en av få som förordar en republikansk president:
"Viktigast för omvärldens vidkommande är att Förenta Staterna får en president som har en fast linje i kampen mot den islamistiska terrorismen och i Irak (...) Den enda realistiskt valbara kandidaten som uppfyller huvudkraven på säkerhetspolitik och ekonomi heter John McCain."
Aftonbladet (oberoende socialdemokratisk) menar att McCains strategi att i första hand locka moderata republikaner och därefter flirta med den kristna högern är vägvinnande. "Han (McCain) kan definitivt vinna valet i höst", heter det i ledaren.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida