Fartyget Arctic Sea. Foto: Pekka Laakso
Fartyget Arctic Sea. Foto: Pekka Laakso

Tidning: Arctic Sea fraktade robotar

Publicerad
Uppdaterad
Fartyget Arctic Sea som kapades på svenskt vatten i juli fraktade vapen till Iran och bevakades av Israels underrättelsetjänst Mossad. Det hävdar den ansedda brittiska tidningen The Sunday Times källor.
Tidningen hänvisar till anonyma militärkällor i både Ryssland och Israel. De bestrider den officiella ryska utsagan att det bara fanns timmer ombord på Arctic Sea, som kapades i Östersjön den 24 juli och återfanns utanför Afrikas västkust den 17 augusti.
Enligt källorna var den verkliga lasten luftvärnsrobotar av typen S-300, den mest avancerade i Rysslands arsenal. Robotarna ska ha lastats på fartyget medan det reparerades i S:t Petersburg.
Mossad, som noga bevakar vapenleveranser till Iran, ska ha tipsat ryska myndigheter om att robotarna hade sålts av ryska exmilitärer med kopplingar till den undre världen.
- Ett beslut fattades att informera Kreml, säger en israelisk militärkälla till The Sunday Times.

"Skrattretande"

Ryssland svarade med en omfattande insats med jagare och ubåtar. Det vore besvärande för Ryssland om det blev känt att robotarna var på vift, och därför hölls sanningen hemlig enligt tidningens anonyma källor.
- Den officiella versionen är löjlig och bara till för att inte Kreml ska tappa ansiktet. Jag har pratat med folk nära utredningen och de har i princip bekräftat Mossads inblandning. Det är skrattretande att tro att all denna uppståndelse skulle ha orsakats av en last timmer, säger en rysk militärkälla.
Själva kapningen kan enligt dessa källor ha iscensatts av Mossad, i syfte att få Ryssland att agera mot Arctic Sea. Brottslingar som inte ens kände till vapenlasten kan ha anlitats, tror en annan rysk källa.
- Det bästa sättet för israelerna att stoppa leveransen till Iran vore att skapa uppståndelse kring fartyget.

Locket på

De åtta gripna kaparna – fyra ester, två letter och två ryssar – ska ställas inför rätta i Moskva. Av de 15 i besättningen har elva fått återvända hem, men de fick träffa sina familjer först efter en vecka och tillåts inte prata med medier. Kaptenen och tre besättningsmän är kvar ombord på Arctic Sea.
Uppgifterna i The Sunday Times har inte kommenterats från officiellt håll. Den finländska Centralkriminalpolisen, som följer fallet, kan inte bekräfta rapporten.
- Vi har inga uppgifter av den sorten. Det har förekommit rätt många spekulationer, säger utredningsledaren Rabbe von Hertzen till FNB.
Ryssland tecknade kontrakt om att sälja S-300-robotar till Iran 2005, men affären har försenats och inga robotar har ännu levererats. Israel och USA har utövat påtryckningar på Moskva, och president Dmitrij Medvedev uppges nu ompröva affären.
Det har spekulerats ymnigt de senaste åren om en israelisk flygattack mot Iran, för att stoppa landets kärntekniska program. Den mest avancerade versionen av S-300-systemet kan spåra mål och beskjuta flygplan på tolv mils avstånd.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida