Telenor har drabbats av stora problem under tisdagsmorgonen. Foto: Malin Lööf
Telenor har drabbats av stora problem under tisdagsmorgonen.  Foto: Malin Lööf
Smsen hamnar hos fel mottagare. Foto: Ng Han Guan
Smsen hamnar hos fel mottagare.  Foto: Ng Han Guan
Ida Holgersson, 22.
Ida Holgersson, 22.

Telenor-sms skickas till fel mottagare

Publicerad

Sms som skickats till Telenorkunder har dykt upp hos fel mottagare.

Ida Holgersson, 22, fick åtta sms från okända nummer under tisdagsmorgonen.

– En har skrivit ”Perfekt, löser det”. En annan har skrivit ”God morgon, tänkte kolla om du har fått hem hastighetsregulatorn till min värmefläkt”. En annan berättar att de har fött en son på 3 900 gram.

Under tisdagsmorgonen skrev flera personer inlägg med klagomål på Telenor Sveriges officiella Facebooksida. Klagomålen handlade både om sms från okända nummer och sms som aldrig har kommit fram till rätt mottagare.

Bolagets kundtjänst har svarat på flera av meddelandena. Ett av svaren lyder:

"I samband med en uppdatering som gjorts inatt har sms som skickats iväg under natten och nu på morgonen levererats till felaktiga mottagare. Vi ska nu ha löst problemet men sms kan nu under morgonen dyka upp i din telefon som inte var menat att skickas till dig. Jag ber om ursäkt över att du blivit drabbad av detta".

I ett kundtjänstinlägg som har publicerats efter det ovanstående backar man kring uppgifterna om att felet skulle vara löst.

Sms om nyfödd son - från okänt nummer

"Vi är medvetna om att vissa av våra kunder fortfarande är påverkade av detta. Vi jobbar på så fort vi kan för att åtgärda problemet så snart som möjligt."

Ida Holgersson, 22, från Töreboda är en av de drabbade kunderna som har klagat på Telenor. Strax före klockan 9 har hon fått sms från åtta okända nummer.

– Jag fick mitt första sms 07.10 ungefär. Det senaste fick jag för en kvart sen. Det har hållit på hela tiden, säger Ida Holgersson och fortsätter:

– En har skrivit ”Perfekt, löser det”. En annan har skrivit ”God morgon, tänkte kolla om du har fått hem hastighetsregulatorn till min värmefläkt”. En annan berättar att de har fött en son på 3 900 gram.

Under förmiddagen meddelar Telenors presstjänst att felet ser ut att vara åtgärdat från och med klockan 09.10.

Felet troligtvis löst

– Vi har genomfört en åtgärd och omdirigerat trafik, säger presschef Aron Samuelsson och fortsätter:

– Av allt att döma så är felet löst.

Han berättar att samtliga inrapporterade fall rör sms där Telenor-kunder har fått feldelegerade meddelanden från externa operatörer.

– Sms som skickats från Telenor, där har vi inte sett några problem. Inte heller sms som skickats från Telenor till Telenor.

Har man en bild av omfattningen?

– Det rör inte alla. Vi kan däremot inte säga exakt hur många det är ännu.

Kan drabbade kunder räkna med kompensation?

– Generella frågor om kompensation är inget vi kommenterar öppet. Det tas i dialog med respektive kund.

Konversationer där bara en av deltagarna har abonnemang hos Telenor har också drabbats.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida