Tele2:s VD Niclas Palmstierna. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix
Tele2:s VD Niclas Palmstierna. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Tele 2 kringgår Ipredlagen

Publicerad
Uppdaterad
Tele 2 kommer att förstöra alla användaruppgifter som kan komma att begäras ut enligt Ipredlagen. Den nya lagen innebär att det är frivilligt att lagra användaruppgifter, vilket Tele2 alltså inte kommer att göra.
- Vi lyssnar på våra kunder och värnar om deras integritet, säger Tele2:s VD Niclas Palmstierna.
Inget annat bredbandsbolag som Expressen.se talat med kommer dock att följa Tele2:s exempel.
Enligt Ipredlagen kan operatörer tvingas lämna ut användaruppgifter i syfte att spåra illegal fildelning. Men enligt den nuvaranda lagstiftningen är det frivilligt att lagra användaruppgifter och operatören Bahnhof har tidigare meddelat att de inte kommer att lagra uppgifter. Nu följer Tele2, som har cirka 600 000 bredbandskunder, efter.
- Våra kunder har starkt uttryckt att de inte vill att vi lagrar uppgifter om deras IP-adresser, och vi har valt att lyssna på dem. Våra kunders integritet är mycket viktigt för oss. Och jag anser inte att operatören ska vara som en polis, det är som att Posten skulle öppna alla paket för att kolla att det inte är något farligt i dem, säger Niclas Palmstierna som känner sig trygg med beslutet.
- Det står ingenstans i lagen om elektronisk kommunikation om vad man ska spara, bara vad man inte inte ska spara. Men skulle lagstiftningen förändras kommer vi givetvis att följa den.

Comhem väljer en annan väg

Ingen annan av de större bredbandsoperatörer Expressen.se talat med kommer dock att följa Tele2:s exempel.
- Vi värnar om säkerheten för våra kunder och kommer att fortsätta att spara uppgifter om IP-nummer en kortare tid. Detta för att skydda våra kunder från spam och liknande, säger Maria Stråhle, pressansvarig på Comhem.

... precis som Bredbandsbolaget

Säkerhetsaspekten är också skälet som Georgi Ganev, vd för Bredbandsbolaget, anger till varför företaget kommer att fortsätta spara kundernas IP-adresser:
- Vår primära uppgift är att är att tillhandahålla ett säkert nät, vilket våra kunder uppskattar. Vi lagrar också uppgifterna under en kort period, tre veckor.
Inte heller på Telia kommer man att göra som Bahnhof och Tele2 gjort.
- För att upprätthålla säkerheten och ha ett tryggt nät kommer vi fortsätta att lagra dessa uppgifter under en kortare period.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida