Cecilia Stenshamn har skrivit Timbro-rapporten om Carema. Hon är gift med Mats Edman.
Cecilia Stenshamn har skrivit Timbro-rapporten om Carema. Hon är gift med Mats Edman.

Tankesmedja: Carema fick felaktig kritik

Publicerad

Carema-skandalen fortsätter att väcka reaktioner.

Nu kommer en ny rapport som hävdar att flera ­påståenden om missförhållandena på äldreboendet var överdrivna.

Men Dagens Nyheter, som avslöjade vanvården, är kritisk:

- Det är svårt att ta rapporten på allvar, säger chef­redaktör Gunilla Herlitz.

Patienter som fick ligga i nedkissade blöjor, läkare som varnade för att de boende riskerade att skadas och anhöriga som var oroliga för sina gamla mammor och pappor. Uppgifterna om vanvården på Caremadrivna äldreboendet Koppargården i nordvästra Stockholm skakade hela landet när de avslöjades under hösten förra året.

Sedan dess har även socialstyrelsen kritiserat Carema Care för bristerna.

Men i dag publicerar tanke­smedjan Timbro en rapport som ger en helt motsatt bild.

Rapporten menar att upp­gifterna om vanvård var överdrivna och många gånger fel­aktiga. I stället grundade sig problemen på Koppargården i en infekterad strid mellan sjuksköterskor och ansvarig läkare på äldreboendet.

- Flera pusselbitar saknas i rapporteringen, framför allt tycker jag att det är märkligt att man inte lyssnat mer på sjuksköterskor och vårdförbundet. De pratar också om konflikten med läkarorganisationen, och den har inte belysts alls, säger författaren Cecilia Stenshamn.

Anser rapporten partisk

Gunilla Herlitz, chefredaktör på Dagens Nyheter som var den tidning som var nyhetsledande i avslöjandena om vanvården på Carema-hemmet, är mycket kritisk till rapporten.

Hon menar att den är partisk eftersom Cecilia Stenshamn är gift med Mats Edman, chefredaktör för tidningen Dagens Samhälle som i sin tur har Caremas krishanterare som styrelseordförande.

Kritiserar Dagens Nyheter

Dagens Samhälle publicerade redan i april flera artiklar där de kritiserade DN på exakt samma sätt som den i dag publicerade Timbro-rapporten.

- Ja, vi konstaterar att de kommer till samma slutsats. De två är ju gifta med varandra, så det kanske inte förvånar, säger Gunilla Herlitz.

- Det enda man kan konstatera är att hon för fram bedömningar av DN:s journalistik och överväganden utan att ha pratat med oss.

DN-reportrarna som avslöjade Carema-affären fick ett hederspris under Grävande Journalisters senaste konferens.

Roland Poirier Martinsson, chef för Timbro medieinstitut som står bakom rapporten, anser däremot att den ger en viktig bild av skandalen:

- Bevakningen av Carema­skandalen innehåller den värsta uppståndelsen, det gick för fort. Och många journalister blev för upphetsade och publicerade saker som antingen inte stämde eller inte var tillräckligt nyanserade. Carema skrämdes av detta och bad om ursäkt i stället för att förklara sig, säger han.

Också Expressen har tidigare granskat medierapporteringen om Carema. Där framkom bland annat att flera redaktioner, bland annat Expressen, publicerat tveksamma uppgifter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag