Taktiken som ska stoppa SD

Publicerad

Sverigedemokraterna är Sveriges tredje största parti.

I den senaste mätningen från Expressen/Demoskop får partiet 11,9 procent - den högsta siffran någonsin i Demoskops mätningar.

Expressen har kartlagt de andra partiernas strategier för att möta SD:s uppgång.

- Det är viktigt att vi har tydliga regeringsalternativ i svensk politik, det är ju indirekt ett sätt att hålla borta missnöjespartier av olika slag, säger statsminister Fredrik Reinfeldt.

Sedan valet 2010 har SD mer än fördubblat sitt väljarstöd. Hade det varit val skulle partiet, med 11,9 procent av väljarna bakom sig, få den absoluta vågmästarposition som är deras mål. Enligt SD-ledaren Jimmie Åkesson beror uppgången på att partiet under lång tid har presenterat politik som väljarna vill ha.

- Det är alltid vanskligt att analysera enskilda mätningar, men att vi konstant har ökat över tid beror sannolikt på att vi beskriver en verklighet som människor känner igen sig i och formulerar väl genomtänkta lösningar på de samhällsproblem väljarna upplever i sin vardag, säger han i ett mejlsvar via sin presschef.

Största partierna backar

Samtidigt som SD ökar backar Sveriges två största partier. Moderaterna tappar en procentenhet och landar på 25,6 medan Socialdemokraterna går bakåt med 2,1 procentenheter och landar på 31,1 procent. Det är Stefan Löfvens lägsta stöd sedan mars 2012.

Fredrik Reinfeldt vill inte analysera varför SD går fram.

- Jag vill inte spekulera i orsakerna. Det viktiga för mig är att tillsammans med mina alliansvänner ge tydliga svar framåt för vad som kan ge fler jobb men samtidigt hålla god ordning i offentliga finanser.

Behöver ni ha en annan strategi mot SD nu när de ligger på de här nivåerna?

- Det är viktigt att komma ihåg att val avgörs på valdagen, det är inte samma sak som hur enskilda mätningar återspeglar opinionen. Vi får anledning att återkomma till det.

S fokuserar på jobben

Inte heller Socialdemokraterna har i dagsläget några planer på att byta strategi för att möta SD. Man håller fast vid att fokusera stenhårt på jobb och på att visa att regeringen väljer skattesänkningar framför satsningar på välfärden. Partistrategernas lösning går också ut på att övertyga väljarna om att en röst på SD är en röst på att Fredrik Reinfeldt får fortsätta som statsminister.

- De som väljer att rösta på SD kommer rösta på fortsatt alliansstyre. Alltså ökade klyftor. Det är jätteoroande, säger partisekreteraren Carin Jämtin.

Att prata mer om invandringsfrågan är inte aktuellt för S, uppger Expressens källor. Det skulle bara gynna SD ännu mer lyder analysen. Statsvetaren Jonas Hinnfors menar att SD:s uppgång beror just på att invandringsfrågan har varit uppe mycket i den politiska debatten den senaste tiden.

- Rättigheter för papperslösa flyktingar i våras, polisens Revaprojekt och nu är det stort fokus i Europa på invandring. För de människor som har en åsikt nära SD, men som hittills har valt parti på andra bevekelsegrunder som skolfrågan till exempel, är det lättare att lägga rösten på SD när deras fråga dominerar debatten, säger han.

Allt fler osäkra väljare

Även Miljöpartiet, som pekat ut SD som sin främsta motståndare, ökar i Expressen/Demoskop. De får 11,8 procent vilket är en ökning med 1,7 procentenheter sedan förra månaden. Taktiken för att möta SD är tydlig:

- Vår strategi är att möta SD:s intolerans och inhumanism med det som de tål allra sämst, det vill säga att vi är ännu tydligare med varför samhället mår bra av öppenhet och att av ta emot flyktingar. I varje valstuga kommer det att stå valarbetare som motiverar de väljare som funderar på SD att välja ett annat parti, säger språkröret Åsa Romson.

Andelen osäkra väljare ökar med 1,9 procentenheter till 19 procent. Det motsvarar var femte väljare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag