Lars Adaktusson spelar på sin tidigare karriär i kampanjen. Foto: Robin Aron
Lars Adaktusson spelar på sin tidigare karriär i kampanjen. Foto: Robin Aron

SVT:s ilska mot KD: Adaktusson snyltar

Publicerad

Kristdemokraterna anspelar tydligt på ett av SVT:s tyngsta varumärken i sin EU-valskampanj: samhällsprogrammet "Agenda" som partiets toppkandidat Lars Adaktusson ledde under flera år.

"Rätt agenda i Bryssel. Rösta på Lars Adaktusson", står det på en av valaffischerna.

Nu reagerar SVT starkt på KD:s grepp.

- Jag tycker det är tråkigt. Adaktusson är en otroligt kompetent person. Han borde klara sig utan att snylta på vårt varumärke, säger Eva Landahl, ansvarig utgivare för "Agenda".

Kristdemokraternas toppkandidat i EU-valet Lars Adaktusson lanserade sin valkampanj under lördagsförmiddagen på den andra dagen av KD:s kommundagar i Göteborg. Adaktusson presenterade tre huvudfrågor han kommer att driva i valrörelsen: mänskliga rättigheter, asyl- och flyktingpolitik samt företagande och handel.

- Vi vill som parti gärna framföra att Europasamarbetet inte bara handlar om ekonomi och pengar, utan också i hög grad om värderingar och människosyn, sade Adaktusson på pressträffen.

Tidigare karriären

I det kampanjmaterial som KD kommer att använda sig av trycker man hårt på Adaktussons tidigare karriär som journalist. En av valaffischerna har texten "Skicka en envis journalist till Bryssel".

Man anspelar till och med på ett av SVT:s tyngsta varumärken, samhällsprogrammet "Agenda", som Lars Adaktusson var programledare för under flera år. En av valaffischerna lyder: "Rätt agenda i Bryssel. Rösta på Lars Adaktusson".

Lars Adaktusson ler när Expressen.se ställer frågor om den tydliga anspelningen på SVT:s "Agenda".

- Du tänker så! Agenda är ju ett otroligt vanligt ord i dessa dagar. Dessutom är det ju andra personer som är förknippade med programmet "Agenda" i dag. Jag slutade där 2005.

Men du är väl ganska förknippad med programmet fortfarande?

- För en del kanske, för en del inte, säger Adaktusson.

Snyltar på varumärket

På SVT tar man inte lika lätt på KD:s grepp. Eva Landahl, ansvarig utgivare för "Agenda", tycker att Adaktusson snyltar på ett av deras tyngsta varumärken.

- Jag tycker det är tråkigt. Adaktusson är en otroligt kompetent person. Han borde klara sig utan att snylta på vårt varumärke, säger hon till Expressen.se.

Eva Landahl har sökt en jurist på lördagsmorgonen för att utreda om valaffischen kan vara ett varumärkesintrång, men inte fått tag på vederbörande.

- Jag försökte kolla det, men det är ingen som svarar just nu. Men detta förvånar mig litegrann. Jag har jobbat med honom och tycker han är en otroligt bra och kompetent person som borde klara sig av egen kraft, utan att använda "Agenda", säger Eva Landahl.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida