"Att efter så många år äntligen få ett erkännande, det är stort. Jag är både stolt och känner mig upprymd", säger Karin Fransson, köksmästare på Hotell Borgolm som fått sin första stjärna."Att efter så många år äntligen få ett erkännande, det är stort. Jag är både stolt och känner mig upprymd", säger Karin Fransson, köksmästare på Hotell Borgolm som fått sin första stjärna.

"Att efter så många år äntligen få ett erkännande, det är stort. Jag är både stolt och känner mig upprymd", säger Karin Fransson, köksmästare på Hotell Borgolm som fått sin första stjärna.

Foto: AP/Michel EulerFoto: AP/Michel Euler
 Foto: AP/Michel Euler

Sveriges nya stjärnor i Guide Michelin

Publicerad

Nu går det att äta stjärnmärkt även utanför storstäderna.

Bland annat får Hotell Borgholm på Öland en stjärna i den senaste upplagan av Guide Michelin.

– Det känns helt underbart och det är inte så många kvinnor som brukar få stjärnor, så då känns det extra speciellt, säger köksmästaren Karin Fransson.

I år blickar däckfabrikanten Michelin även ut mot mindre orter i Sverige med sina restaurangtips.

Nu kan till exempel Hotell Borgholm på Öland, med köksmästare Karin Fransson i spetsen, skryta med sin första stjärna.

– Att efter så många år äntligen få ett erkännande, det är stort. Jag är både stolt och känner mig upprymd, säger Karin Fransson och fortsätter:

– Det betyder mycket för restaurangen och Öland. Det visar att det går att satsa på landsbygden.

Vad hade inspektörerna från Guide Michelin fastnat för i din mat?

– De verkar ha gillat allt men speciellt lammet. Jag är stolt över mina lammrätter och det är viktigt att lyfta fram det som finns i närheten.

"Jag ser det inte som en tävling"

Även Fäviken Magasinet, som ligger drygt 20 minuters bilfärd från Åre, kan jubla. Restaurangen gick från noll Michelin-stjärnor till två stycken i den senaste upplagan av Guide Michelin.

– Vi har drivit den här restaurangen i åtta år så jag är supernöjd. Men det finns de som i princip driver restaurang för att få stjärnor, som att det är en tävling. Det har inte varit målet för oss, vi gör ju det vi gör och tänker fortsätta med det, säger kocken Magnus Nilsson.

Den gastronomiska nivån höjs också i Växjö där PM & Vänner fått en stjärna.

– Vi hade ju hoppats på det här så det känns jättebra, säger Martin Rognefall, eventansvarig på PM & Vänner.

"Jag blev chockad"

När det gäller storstäderna så har bland annat det opretentiösa sushihaket Sushi Sho i Stockholm fått en stjärna.

– Jag fick beskedet i måndags och blev chockad. Jag vet ju att de har besökt oss men ändå vågade man inte tro på det. Vi är så tacksamma, säger krögaren och kocken Carl Ishizaki.

Han öppnade restaurangen för knappt två år sedan och trodde absolut inte på en Michelin-stjärna.

– Vi har alltid haft höga ambitioner men trodde nog inte att det skulle vara realistiskt. Det kommer ta ett tag att smälta detta.

Hur ska ni fira?

– I morgon (läs torsdag) ska vi ta med oss personalen och företagskortet och gå till Sturehof. Då blir det champagne.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag