Tobaksbolaget Swedish-Match får nu sälja åtta typer av portionssnus i USA. Foto: Samuel UnéusTobaksbolaget Swedish-Match får nu sälja åtta typer av portionssnus i USA. Foto: Samuel Unéus
Tobaksbolaget Swedish-Match får nu sälja åtta typer av portionssnus i USA.  Foto: Samuel Unéus
Foto: Krister LarssonFoto: Krister Larsson
 Foto: Krister Larsson

Svenskt snus får grönt ljus i USA

Publicerad

Nu är det fritt fram för svenskt snus i USA - som en mer hälsosam produkt än cigaretter.

Tobaksbolaget Swedish-Match får nu sälja åtta typer av portionssnus i landet.

Sveriges Radisos Ekoredaktion berättar att Swedish Match nu fått klartecken från den amerikanska kontrollmyndigheten FDA, Food and Drug Administration, att sälja åtta olika typer av snus i portionsförpackning i USA,

Swedish Match har länge försökt övertyga FDA att snus skulle vara mindre farligt än cigaretter. Man vill sälja snus i USA som ett mer hälsosamt alternativ.

FDA anser nu också att snuset sannolikt är ett mindre giftigt, men bara om användaren bara konsumerar snus och inget annat.

"Ingen tobaksprodukt är säker"

Patrik Hildingsson, informationsdirektör för Swedish Match, säger så här i en skriftlig kommentar för TT.

"Dagens tillkännagivande av FDA behandlar inte vår ansökan om att erhålla en så kallade modifierad riskstatus för snusprodukter under varumärket General. Tillkännagivandet är i stället ett godkännande för kommersialisering av nya produkter under en särskild och parallell process"

Han tillägger att företaget fortfarande väntar på besked från FDA angående ansökan om modifierad riskstatus, något som ursprungligen förväntades i september.

Enligt Ekot vill Swedish Match marknadsföra snuset med etiketten att "ingen tobaksprodukt är säker, men den här produkten innebär avsevärt lägre risker för hälsan än cigaretter".

Men det får man alltså inte just nu och man får inte sälja snus som "godkänt av FDA" och att det krävs ett särkskilt tillstånd för att få göra det.

Det går redan att köpa snus i USA. Men FDA:s beslut innebär att myndigheten gjort en genomgång av hälsoriskerna med produkten.

Däremot får Swedish Match inte hävda att FDA godkänt snuset, och snuset måste förses med samma varningstext som andra rökfria tobaksprodukter.

FDA: Troligen mindre giftigt

Så långt har inte FDA sträckt sig, men myndigheten skriver att beslutet att snuset får säljas i USA, speglar belägg för att produkteninnebär låg sannolikhet för att introducera nya användare, eller svårigheter för användare att sluta eller att få återfall. Det bygger dock på attden marknadsförs som tillverkaren sagt.

FDA skriver också att snuset troligen är ett mindre giftigt alternativ för tobaksbrukare som enbart använder snus och inget annat.

Swedish Match vill marknadsföra snuset med etiketten att "ingen tobaksprodukt är säker, men den här produkten innebär avsevärt lägre risker för hälsan än cigaretter".

Det tillståndet har de hittills alltså inte fått och FDA markerar att snuset inte kan marknadsföras som "godkänt av FDA" och att det krävs ett särkskilt tillstånd för att få göra det.

Snus kan redan köpas i USA men skillnaden med dagens beslut är att FDA, enligt ett pressmeddelande, gjort en "rigorös och vetenskapligt baserad" genomgång av riskerna med produkten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag