Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon. Foto: Magnus Hallgren
Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon.  Foto: Magnus Hallgren

Svenska Spotify lanseras i USA

Publicerad
Uppdaterad
Efter segdragna förhandlingar med skivbolagen - i dag lanseras Spotify i USA.
Och nu drömmer de svenska grundarna om ytterligare 50 miljoner användare.
I mars hade Spotify – som grundades 2006 – en miljon användare som betalade för tjänsten, och sju miljoner som använde gratisversionen.
Nu kan svenska grundarna vänta sig betydligt mer då Spotify släpps i USA.
Enligt Wall Street Journal planerar Spotify att locka till sig 50 miljoner amerikanska användare inom ett år, skriver Computer Sweden.
Hittills har tjänsten enbart varit tillgänglig i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Holland.

Sega förhandlingar

Lanseringen i USA drog ut på tiden på grund av förhandlingar med de amerikanska skivbolagen. Men nu har man lyckats komma överens med samtliga av de fyra största skivbolagen, Warner Music, Universal Music Group, EMI och Sony Music Entertainment.
När Spotify nu träder in på USA-marknaden, världens största musikmarknad, möter bolaget hård konkurrens från andra tjänster, som exempelvis Rdio, Napster och MOG.
- Må bäste man vinna! Vi kommer med en stark produkt, och hoppas att konsumenterna i USA är lika positivt inställda som de har varit i Europa, sa Pär-Jörgen Pärson på riskkapitalbolaget Northzone, delägare i Spotify, häromdagen till TT.
Inledningsvis kommer gratisversionen av musiktjänsten vara tillgänglig med hjälp av inbjudningar. Betalversionen kommer finnas i två versioner, med eller utan tillgänglighet i mobilen, och kosta 4,99 dollar i månaden respektive 9,99 dollar.








Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag