Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.
Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.
Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.
Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.
Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.
Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.
Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.
Så här kan cigarettpaketen komma att se ut.

Svenska cigarettpaket får varningsbilder

Publicerad

Om några år kommer de här avskräckande bilderna att pryda cigarettpaket i Sverige.

Det beslutade EU-parlamentet i dag.

– Varningsbild och text ska täcka 65 procent av fram och baksidan, säger EU-parlamentariker Carl Schlyter (MP).

I dag är det frivilligt att ha en varningsbild på cigarettpaket och bara elva länder i EU har beslutat sig för att införa det.

– Sverige har föga förvånande valt att strunta i det, säger EU-parlamentariker Carl Schlyter (MP).

Men nu blir bilderna obligatoriska i hela EU, det beslutade EU-parlamentet i dag vid deras stora omröstning om EU:s tobaksdirektiv.

– Varningsbild och text ska täcka 65 procent av fram och baksidan. Vi kommer att förhandla med ministrarna i mars-april och sen tar det ett par år innan det blir verklighet, säger Carl Schlyter.

På paketen inom fem år

Han uppskattar att de avskräckande bilderna hamnar på svenska cigarettpaket inom fyra till fem år.

Bilderna kommer att finnas i en gemensam bildkatalog för medlemsländerna.

– Om man tittar på de länder som har bilder i dag så är det bilder på barn som andas in rök, och riktigt äckliga bilder som visar operationer av lungcancer och hjärtan som är förstörda. Det är för att göra paketen mindre attraktiva, säger Carl Schlyter.

I den nationella katalogen kommer det att finnas liknande bilder i framtiden.

Loggan placeras längst ner

Hela cigarettpaketet kommer att göras om inom några år. Tobaksföretagets logga flyttas längst ner på paketet, i mitten kommer det att finnas en avskräckande bild och högst upp hamnar varningstext.

EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M) tror inte att bilderna kommer att göra någon skillnad.

- Det man har försökt att göra är att få tillbaka tobaken till en slags 70-tals lösning där allting ska se likadant ut och smaka likadant. Ambitionen har varit att ha varningstexter som är hela paketet och ha stora bildvarningar. Men det känns väldigt omodernt. Ett bättre sätt är att se till att människor har tillgång till mindre farliga alternativ som snus eller e-cigaretter, säger han.

"Knäcker inte ryggen på rökningen"

Carl Schlyter är glad över dagens beslut och berättar om oenigheten inom EU-parlamentens tobaksdirektiv.

- Det har varit enorma konflikter kring det här. Tobaksindustrin har satsat miljontals kronor på att få oss att tycka tvärtom. Det var inte alls enigt. Men allt det här hjälper inte folk som redan röker. Orsaken till det här direktivet är att vi vill undvika att nästa generation utsätts för tobaksindustrins marknadsföring. Vi ska skydda barnen.

Christofer Fjellner (M) menar att bilderna "inte knäcker ryggen på rökningen".

Men Carl Schlyter är positiv.

- Det här är givetvis utrett. Tittar man globalt på de länder som har valt att gå på en hårdare reglering av paketen så finns det ett samband mellan att man inför hårdare regler för paketen och att antalet rökare minskar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag