Surfplattan - årets julklapp

Publicerad
Uppdaterad
Årets julklapp är en surfplatta, enligt Handels utredningsinstitut, HUI - en apparat som ger dig möjlighet att surfa på internet var du än är.
- Surfplattan är en väldigt bra symbol för den mobila trenden, säger HUI:s vd Lena Larsson i SVT.
Den kanske mest populära av alla surfplattor är iPad – Apples succémaskin. Expressen har de senaste dagarna lanserat två så kallade appar, program, till den.
Först ut var nöjesbilagan Expressen Extra och därefter kom tidningen Expressens iPad-app.
I de länder där iPaden har lanserats har den blivit en gigantisk succé. I slutet av september i år hade 7,5 miljoner plattor sålts, trots att iPad kom ut på marknaden så sent som i april 2010.

En rad konkurrenter

Till Sverige beräknas den anlända i princip när som helst, men den finns redan i lager hos åtminstone någon nätbutik. Dessutom finns det omkring 20 000 iPads i landet, som har beställts på nätet eller köpts vid besök utomlands.
iPad använder Apples eget operativsystem IOS. Det finns dock en rad konkurrenter, och det kommer ständigt fler. Framför allt sådana surfplattor som använder operativsystemet Android.
Däribland den nyutkomna surfplattan Samsung Galaxy Tab, som man dessutom kan ringa med.

Symbol för mobila trenden

Även Galaxy Tab har varit väldigt framgångsrik och sålde 600 000 exemplar under sin första månad.
- Surfplattan är en väldigt bra symbol för den mobila trenden, den uppkopplade trenden, säger Lena Larsson, vd vid HUI, när hon motiverar valet av årets julklapp 2010.
- Just att den är liten och behändig och att man kan ta med den överallt. Man kan ha kontoret på fickan och man kan ha sina sociala relationer på fickan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag