Styrelseexperten: LO drev på för hög pension

Publicerad
Uppdaterad
Wanja Lundby-Wedin förstod visst innebörden av avtalet - det var LO som drev på för en hög pension.
Det menar Jan Herin som satt i AMF:s styrelse när besluten om Christer Elmehagens pension fattades.
- Psykologin var att LO ville hålla ner lönerna och ge högre pensioner, säger Jan Herin till Ekot.
LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin är hårt angripen sedan det framkommit att AMF:s tidigare vd sitter på ett guldkantat pensionsavtal.
Wanja Lundby-Wedin sitter i AMF:s styrelse och var med på det möte där beslutet om pensionen fattades.
Wanja Lundby-Wedin har hävdat att hon inte förstått den fulla innebörden av pensionsavtalet.
Men detta stämmer inte, menar en annan av de personer som var med på styrelsemötet.

"Har vetat om"

Jan Herin var Svenskt näringslivs representant i AMF-styrelsen.
Han säger till Ekot i Sveriges Radio att styrelsen visst kände till vad man beslutade om.
– Givetvis har man vetat om det. Man kan ju läsa, säger Jan Herin till Ekot.
Men inte nog med det:
Jan Herin säger även till Ekot att pensionshöjningen var LO:s initiativ.
En alltför hög lön, menar Herin att LO resonerade, skulle inte accepteras av LO-medlemmarna.

"Inga kommentarer"

Med en hög pension skulle vd:ns höga ersättningsnivå inte bli lika tydlig.
– Psykologin var att LO ville hålla ner lönerna och ge högre pensioner, säger Jan Herin till Ekot.
Wanja Lundby-Wedin avböjer att kommentera uppgifterna.
– Hon har inga kommentarer i dag, ni får återkomma i morgon, säger Mats Eriksson, pressekretarare på LO, till Expressen.se.

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln visades en bild på en man som skulle föreställa Jan Herin. Det var dock inte Jan Herin på denna bild.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag