Bandet Dreamboys tvingades att byta namn på sin Facebooksida. Detta på grund av att strippkollektivet "Dreamboys" från Storbritannien hörde av sig. Foto: Privat
Bandet Dreamboys tvingades att byta namn på sin Facebooksida. Detta på grund av att strippkollektivet "Dreamboys" från Storbritannien hörde av sig. Foto: Privat
Här är The Dreamboys facebooksida. De skriver i ett mejl till Expressen att de kommer "vidta alla åtgärder" för att skydda sitt varumärke.
Här är The Dreamboys facebooksida. De skriver i ett mejl till Expressen att de kommer "vidta alla åtgärder" för att skydda sitt varumärke.

Stripporna tvingade Gävleband byta namn

Publicerad

Det brittiska strippkollektivet spände musklerna mot Gävlebandet Dreamboys.

Då tvingades de att byta namn.

– Att vi blev förvånade är århundradets underdrift, säger bandets basist Jesper Westlund.

Strippkollektivet skriver i ett mejl till Expressen att de kommer "vidta alla åtgärder" för att skydda sitt varumärke.

Det Gävlebaserade punkbandet Dreamboys hade precis startat upp sin nya Facebook-sida när de fick ett förvånande meddelande, som Arbetarbladet först rapporterade om. Strippkollektivet "Dreamboys" från Storbritannien hörde av sig och anklagade dem för varumärkesintrång.

– Att vi blev förvånade är århundradets underdrift. Det var ju en bra dag, men det vändes upp och ner sedan, säger bandets basist Jesper Westlund.

Inspireras av rymden

Förutom honom består bandet av Adam Wiger Torbjörn Dahlén och Joseph Ageflod. Bandet bildades för drygt ett år sedan. De beskriver sig själva som ett punkband som inspireras av rymden.

Något strippande har de aldrig hållit på med.

– Vi jobbar ju lite på två olika scener. Så jag tror att det ska finnas plats för två "dreamboys". De är ju bra mycket snyggare än vad vi är, men man får väl hoppas på att vi är bättre på att lira gura. Att vi är bättre på att lira punk helt enkelt, säger Jesper Westlund.

"Hello you devilishly handsome devils"

Efter att de fick meddelandet försökte bandmedlemmarna reda ut vad det var som gällde och hur de skulle hantera meddelandet. Då bestämde de sig för att svara:

– Vi började med "hello you devilishly handsome devils". Men budskapet var väl i princip att vi undrade vad de höll på med. Det var lite löjligt att de brydde sig om oss, säger Jesper Westlund.

De bestämde sig också att lägga in ett mellanslag i namnet. Än så länge har inte fått något svar från någon av de som jobbade på kollektivet.

– Vi har väl blivit ignorerade. Och det förstår jag om vi blivit, de kändes inte så sympatiska, säger Jesper Westlund.

Håller hårt på upphovsrätten

När Expressen skriver till Dreamboys manager svarar de att de inte vill kommentera det specifika fallet. Däremot menar de att de generellt håller väldigt hårt på sina rättigheter.

"Vi kommer att uppehålla vår upphovsrätt i alla tider och vidta alla nödvändiga handlingar för att hindra att någon använder vårt varumärke olovligt" skriver de i ett mejl.

Tar till sig glittret

Bandet har inte låtit sig nedslås av den tråkiga starten. Framöver är de inbokade på två spelningar och de har också planer på att spela in ett album.

Om de kommer låta sig inspireras av sin namne har de inte bestämt än.

– Vi får se, men kanske ta till oss av den glittriga estetiken, säger Jesper Westlund.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida