Anna Bäsén skrev och filmade en dagbok under tiden på jobbet. Foto: Alexander Donka
Anna Bäsén skrev och filmade en dagbok under tiden på jobbet. Foto: Alexander Donka

Stress, press och hetsjakt på pengar

Publicerad

Jag tog anställning som lågavlönad timvikarie på det privata hemtjänstföretaget Bonitas. Det var en chock.

Det är en bransch som styrs av minuter och pengar.

De gamla och deras anhöriga är beroende och utsatta. Personalen i hemtjänsten har låg lön och ofta osäkra anställningar. Många törs inte klaga. I valrörelsen hörs deras röster inte alls. Vi är det osynliga folket. Och vi är hundratusentals.

Jag är utbildad undersköterska och arbetade i vård och omsorg flera år innan jag blev journalist. För drygt tio år sen skrev jag den uppmärksammade reportageboken ”Vem ska ta hand om mamma?”, en skildring av en sommars arbete i äldreomsorgen.

Jag ville tillbaka för att se hur de gamla, deras anhöriga och personalen har det nu. Jag ville se äldreomsorgen inifrån.

För mycket har hänt på tio år. Kommunerna har dragit ner på antalet äldreboendeplatser. Allt fler äldre vårdas i hemmet trots sjukdomar och hög ålder. Många kommuner har infört LOV – Lagen om valfrihetssystem. Det har öppnat upp för enskilda utövare, som stora och små privata vinstdrivande hemtjänstföretag.


I somras gick
jag tillbaka till mitt gamla jobb. Jag tog anställning som lågavlönad timvikarie på det privata hemtjänstföretaget Bonitas.

Det var en chock.

Mina tidsscheman var hopplösa.

Varenda minuts hemtjänst de gamla är beviljade är nämligen noga uträknad – och tiden räcker ofta inte till. Den utmätta restiden för att ta sig mellan de äldre är också ofta för snål.

Tidsschemat tål absolut inga oförutsedda händelser. Om det är bilköer eller en åldring bajsar på sig rasar tidsplanen.

Jag slopar mina luncher för det mesta, tar mig knappt tid att gå på toa. Ändå klarar jag inte att hålla tiderna. Jag jobbar gratis för att hinna med mina uppgifter. 

Jag arbetar utan kollektivavtal och utanför socialstyrelsens regler.

Jag är ständigt stressad, utskälld och otillräcklig. Kroppen protesterar och jag gråter ofta över att vara så otillräcklig.

De gamla får inte alltid den hjälp de behöver, vill ha eller har rätt till.

Jag möter äldre som är ledsna över att hemtjänsten inte hinner prata, eller som är trötta på att behöva möta nya ansikten.


Det är stress, press
och hetsjakt på minuter – och pengar.

Personalen trixar med rapporteringen för att hålla schemat.

Min och de gamlas vardag har inget med löftena i företagets glättiga broschyr att göra: ”Du bestämmer hur du vill ha din hemtjänst utförd. Vem som ska hjälpa dig. Vilket modersmål de har. Hur maten ska tillagas.”

Men det är ju minutjakten som styr! De gamla och deras anhöriga är beroende och utsatta. Personalen i hemtjänsten har låg lön och ofta osäkra anställningar. Många törs inte klaga.

I valrörelsen hörs deras röster inte alls. Vi är det osynliga folket. Och vi är hundratusentals.


Så försvarar sig VD:n. Läs artikeln här.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida