Foto: MSB/Rebecca Lindström
 Foto: MSB/Rebecca Lindström

Stora raketer förbjuds – företag vill sälja slut

Publicerad

Efter att en 13-årig pojke fick sitt ben söndersprängt förbjuds de största raketerna från och med april 2014.

Flera företag gör nu reklam där folk uppmanas köpa raketerna innan de förbjuds - trots att myndigheterna menar att de är "livsfarliga".

– Vi hade redan tryckt våra flygblad när uppmaningen kom, säger Ingela Bertram, delägare och inköpsansvarig på Svea fireworks.

"Sista chansen till stora stora raketer, 2014 förbjuds de!"

Så står det i beskrivningen på flera fyrverkeripjäser på hemsidan för Svea fireworks och liknande budskap finns hos andra företag.

Och nu riktar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, stark kritik mot företagens sätt att marknadsföra.

– Vi uppmanar därför allmänheten att trotsa reklamen och inte köpa raketer med 75 gram krutvikt eller mer. De är livsfarliga och kommer att förbjudas nästa år, säger Ingemar Malmström, chef för farliga ämnen på MSB, på myndighetens hemsida.

Anledningen till kritiken: Nya regler som från och med april 2014 innebär att de "farligaste" raketerna, det vill säga de som innehåller mer än 75 gram krutvikt, inte får säljas till allmänheten.

"Skrämmande och häpnadsväckande"

Efter olyckan där en raket gjorde att en 13-årig pojke fick allvarliga skador på benet, genomförde myndigheten flera tester. Experternas bedömning var att pojkens skador inte kunde ha orsakats av en sådan raket som fanns tillgänglig för allmänheten. Men när myndigheten testade en liknande raket mot ett grislår, sprängdes låret i bitar när raketen exploderade.

– Resultatet är skrämmande och häpnadsväckande. Studien visar att de stora raketerna är livsfarliga, de tränger in i kroppen, exploderar och orsakar omfattande inre skador, säger Shulin Nie, teknisk handläggare på MSB:s enhet för farliga ämnen, på myndigheternas hemsida.

Myndigheter menar att informationen om det kommande förbundet gick ut till företagen och branschen redan tidigt under våren.

– Det är därför olyckligt att de fortfarande finns att köpa. Att de nya reglerna dessutom används i reklamsyfte för att öka försäljningen inför nyår, anser jag är ansvarslöst, säger Ingemar Malmström på MSB.

"Hade tänkt annorlunda"

Svea fireworks, som är ett av de företagen som marknadsför på detta sätt, menar dock att informationen om exakt hur farliga dessa var kom sent och att de redan hade hunnit trycka de nya flygbladen.

– Vi hade nog tänkt annorlunda annars, säger Ingela Bertram.

Men budskapet finns kvar på er hemsida. Har ni inte funderat på att ändra det?

– Vi har inte hunnit kolla på det ännu.

Vad tycker du om de nya reglerna?

– Svea fireworks är positivt till ändringen. Dessa raketer är heller inga storsäljare hos oss.

Dick Mardfeld, ägare av fyrverkeributiken Mc Boden, menar att förbudet är välkomnande.

– Ja för sjutton, för mig gör det absolut ingenting. Det är inte många som köper de där. Men det viktigaste är att man är säker när man skjuter upp raketerna, oavsett vilka det gäller.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag