Stora problem i Storstockholms lokaltrafik: Gå inte ut

Publicerad
Uppdaterad
Storstockholms lokaltrafik har stora problem.
Trafiken är gles och SL uppger att man kör de tåg som går.
- Vi rekommenderar egentligen ingen att gå ut i dag, säger Jenni Almgren vid SL:s pressjour till Expressen.se.
Tunnelbanetrafiken är hårt drabbad av förseningar och inställda avgångar. Framför allt gäller det linjer med många utestationer. På blå linjen går det exempelvis bra att åka till Hallonbergen, men eftersom sträckan Hallonbergen-Kista till stor del går utomhus har SL tvingats sätta in ersättningsbussar mellan Hallonbergen och Kista, Husby och Akalla.

"Stora problem"

Mellan Hagsätra och Gullmarsplan är trafiken sporadisk och på sträckan Alvik-Hässelby strand var det fortfarande stopp vid 8.40-tiden.
- Det är stora problem i tunnelbanan, på alla linjer och tydligen växlar det hela tiden. Vi kör med väldigt gles trafik men försöker köra de tåg som går att köra, säger Jenni Almgren.
- Vi samlar alla resurser i dag och satsar på att få ut så mycket som möjligt under måndagen, när alla ska ut och resa igen.

Isbildningen stör

300 personer jobbade mellan fredag och lördag för att få trafiken att fungera, de återhämtar sig nu och återkommer under söndagen. Framför allt för att avisa strömskenor.
- Det är framför allt den isbildningen som är stör. Det får tågen att stanna. Men det är snö och is även i växlarna och ersättningsbussarna har svårt att räcka till, säger Jenni Almgren.

"Gå inte ut"

Roslagsbanan står helt stilla, även där går ersättningsbussar.
- Men Tvärbanan verkar gå. På Saltsjöbanan är det ett tåg som går fram och tillbaka, så det blir långa väntetider. Det är bättre att åka buss om man kan.
Hur man än vrider och vänder på det kommer trafiken inte att bli bra i dag.
- Vi rekommenderar egentligen ingen att gå ut, säger Almgren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag