Flera fick hoppa av sina tåg efter signalfelet. Foto: Läsarbild

Flera fick hoppa av sina tåg efter signalfelet.

 Foto: Läsarbild
"Vi satt i tåget i över en timme, sen fick vi evakuera", säger resenären Florian Maindl, 35. Foto: Privat

"Vi satt i tåget i över en timme, sen fick vi evakuera", säger resenären Florian Maindl, 35.

 Foto: Privat
All tågtrafik strax norr om Stockholm har stått stilla på torsdagsmorgonen. Bilden är från ett tidigare tillfälle. Foto: Tomas Oneborg/Svd/Tt

All tågtrafik strax norr om Stockholm har stått stilla på torsdagsmorgonen. Bilden är från ett tidigare tillfälle.

 Foto: Tomas Oneborg/Svd/Tt
Arlanda Express står stilla efter ett omfattande signalfel. Bilden är från ett tidigare tillfälle. Foto: Pressbild

Arlanda Express står stilla efter ett omfattande signalfel. Bilden är från ett tidigare tillfälle.

 Foto: Pressbild

Stopp i tågtrafiken efter stort signalfel

Publicerad

Ett massivt signalfel i tågtrafiken norr om Stockholm orsakade storskaligt tågkaos under hela torsdagen.

Enligt Trafikverket varade tågstoppet till efter klockan 18.

– Allt eftersom rullar tågtrafiken i gång, men vi dras med förseningar under kvällen. Vissa av SL:s pendeltåg kan vara inställda, säger Monica Näslund vid Trafikverkets pressjour.

Problemen startade vid klockan 08 på torsdagsmorgonen på grund av ett signalfel i Karlberg och ledde till ett stopp i tågtrafiken norr om Stockholm under hela torsdagen.

Länge hade man ingen prognos för hur lång tid det skulle ta innan tågtrafiken åter var i gång. Vid klockan 18, tio timmar efter att tågkaoset startade, meddelade Trafikverket att felet är åtgärdat.

– Det är avhjälpt sedan klockan 18, allt eftersom rullar tågtrafiken i gång, men vi dras med förseningar under kvällen. Vissa av SL:s pendeltåg kan vara inställda, säger Monica Näslund vid Trafikverkets pressjour.

Det är oklart vad felet berodde på.

Tusentals berörs

Monica Näslund har ingen uppgift om hur många resenärer som påverkas av det pågående tågkaoset - men säger att det rör sig om tusentals trafikanter.

Signalfelet påverkar även trafiken söder om Stockholm:

"Inga tåg från vagnhallarna i Hagalund kan ankomma till Stockholm vilket orsakar störningar för tåg från Stockholm C söderut. Prognos saknas på när trafiken åter kan komma i gång", skriver Trafikverket på sin hemsida.

– Även tåg som går söderut påverkas, eftersom tåg som är uppställda i Hagalund kan inte köra ut. Vi uppmanar alla resenärer att kontrollera med sin reseoperatör, säger Monica Näslund.

"Så jävelusiskt dåligt"

Lennart Bergström från Härnösand är i Stockholm för ett bokat sjukhusbesök med sin son. Först fick de ta en taxi när tåget norrifrån stoppades i Solna på väg till Centralstationen.

Nu kommer de inte hem.

– Det är skandalöst illa skött. De har vetat om det här sen i morse och de har inte förberett sig för någonting. Det är så jävelusiskt dåligt, säger Lennart Bergström.

– Jag har sagt en gång förut att jag aldrig mer skulle åka med SJ, men tyvärr gjorde jag det igen. Men du, det kommer dröja för jävligt länge innan jag åker tåg, fortsätter han.

Han vittnar om at taxikön är "hur lång som helst", att det inte går att ringa för att få en bil och att kön till flygbussarna är jättelång. Inga ersättningsbussar har satts in och att den enda information de fått är att tåget är inställt och att de ska uppsöka SJ för att boka om eller få pengarna tillbaka, berättar Lennart Bergström. Han lovar – igen – att det är sista gången han bokat en tågresa.

– Det är 500 före i kön till servicecentret på Centralen samtidigt som man har åtskilliga obemannade luckor. Man har inte folk för att serva oss. Vi kanske kan få ett hotellrum av SJ, men hur länge ska jag stå här med pojken? säger han.

Blev irriterad

Resenären Florian Maindl, 35, var på väg till jobbet i Spånga när pendeltåget plötsligt stannade mitt på spåret.

– Det var vid 08-tiden, mellan Karlberg och Sundbyberg. Vi stod stilla i över en timme. Sen fick vi gå ur tåget, då hamnade vid Karolinska. Vi fick ta taxi därifrån, någon sa att det skulle komma bussar men det var lite otydligt, säger han.

– Det tog fem minuter innan vi fick info om att de inväntade grönt ljus. Efter 10-15 minuter sa de att det var signalfel. Sen dröjde det över en timme innan vi fick gå av.

Gull-Britt Olander satt vid klockan 17.50 på ett SJ-tåg som snart skulle anlända Stockholm. Hon kunde inte svara på hur hon skulle ta sig hem till Stockholm.

– Det pratas lite taxi och lite olika lösningar. Vi får se, hem tar man sig ju, säger hon.

– Jag blev så irriterad för det enda de säger är att "ni får ta er vidare på eget bevåg" på en sån här kväll när man vill åka hem och blir sittande i Uppsala, säger hon.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida