Det var förra veckan som sopåkarna gick ut i strejk. Foto: / LÄSARBILDDet var förra veckan som sopåkarna gick ut i strejk. Foto: / LÄSARBILD
Det var förra veckan som sopåkarna gick ut i strejk. Foto: / LÄSARBILD
Alla sopåkare väljer nu att säga upp sig. Foto: / LÄSARBILDAlla sopåkare väljer nu att säga upp sig. Foto: / LÄSARBILD
Alla sopåkare väljer nu att säga upp sig. Foto: / LÄSARBILD

Strejkande sopåkarna väljer att säga upp sig

Publicerad

Alla strejkande sopåkare vid Reno Norden i Stockholm säger upp sig, uppger TV4 Nyheterna.

Arbetsgivaren erbjöd en månadslön på 35 000 kronor mot att de anställda ökade arbetstiden till 34,5 timmar i veckan. Men det vägrade sopåkarna gå med på.

– Vi har tröttnat på att ingenting händer, så vi gick upp på kontoret och lämnade våra avskedsansökningar, säger sophämtaren Peter Börjesson. 

Under dagen uppgav sophämtare vid företaget Liselotte Lööf att inte heller tänkte jobba. 

Alla strejkande sopåkare vid Reno Norden i Stockholm säger upp sig, uppger TV4 Nyheterna.

– Det stämmer, vi är 50-60 stycken som sagt upp oss skriftligen nu på onsdagsmorgonen, säger Peter Börjesson, talesman för de strejkande sophämtarna, till Expressen.

Stämda i Arbetsdomstolen

Bakgrunden är enligt honom att företaget vill förändra det gamla poänglönesystemet - vilket skulle innebära kraftiga lönesänkningar för många av sophämtarna. 

Sedan förra veckan strejkar sophämtarna på Reno Norden vilt, och arbetsgivaren har stämt dem i Arbetsdomstolen.

– Det ska upp i domstolen på fredag, vi hotas då av avsked om vi inte går tillbaka till jobbet, och dessutom skadestånd på 5 000 kronor var, uppger Peter Börjesson.

I det läget kunde man lika gärna kasta in handduken, tyckte sophämtarna. Att avbryta strejken och acceptera de nya försämrade villkoren vill man inte.

På onsdagsmorgonen hade sophämtarna en omröstning och tog beslut att säga upp sig.

– Det var en ganska skön känsla att säga upp sig efter allt som varit, förklarar Peter Börjesson.

 

Francisco Acosta är en av sophämtarna som begärde avsked på onsdagsmorgonen. "Det var med blandade känslor", säger han.Foto: Privat

Kollegan Francisco Acosta, 40, säger att han kände besvikelse men samtidigt stolthet över att sophämtare hållit ihop hela vägen.

– Vi accepterar inte lönedumpning eller högre arbetsbelastning. Det var ett enhälligt beslut, förklarar Acosta.

Företaget gick med förlust

 

Reno Norden har hand om 55 procent av sophämtningen i Stockholm.

2015 gick företaget Reno Norden, med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge med vinst. Men 2016 var tuffare för företaget som, enligt egen utsago, gjorde en förlust på 400 miljoner kronor förra året.

I juni 2017 skrev Dagens industri att företaget var nära konkurs. 

 

LÄS MER: 9 frågor och svar – så drabbas du av sopåkarnas vilda strejk 

 

"Det går vi inte med på"

 

Med ett nytt avtal med sopåkarna skulle dagens poänglönesystem skrotas.

Sophämtarna protesterade då mot att "köra mer för mindre pengar".

Sophämtarna på Reno Norden tjänar enligt Peter Börjesson 35 000 kronor i genomsnitt. De anställda får gå hem när de kört klart sina rundor. Arbetet är tungt och slitigt, men tack vare lönen och arbetstiderna har många blivit kvar länge på sina tjänster.

Enligt företagets vd har en del sophämtare tjänat 40 000-45 000 kronor i månaden med en arbetsvecka på 28-29 timmar. Det vill man inte betala längre.

 I ett pressmeddelande skriver företaget att man erbjudit de strejkande en lönenivå på 35 000 kronor mot att arbetstiden ökar från genomsnittliga 29,5 till 34,5 timmar per vecka.

Reno Norden bekräftar samtidigt att 46 sophämtare sagt upp sig på onsdagen, och att man omedelbart startat arbetet med att skaffa ny personal.

 

Hjälper inte till med nycklar

 

Som en konsekvens av lönetvisten har sophämtarna på Reno Norden vägrat hjälpa företaget med identifiering av alla nycklar och portkoder till de olika soprum man tömmer runtom i staden.

Det beslutet står man fast vid även efter man begärt avsked. Utan märkning av nycklarna blir det mycket krångligt för arbetsgivaren att kalla in nya sophämtare.

– Det är inte vår skyldighet att hjälpa till med nyckelidentifiering. Men i grund och botten handlar detta om lönerna, säger Peter Börjesson.

För Stockholms Stad innebär sophämtarstrejken en allt mer besvärlig situation. En krisplan har aktiverats och man har bland annat uppmanat drabbade hushåll att sortera sina sopor noggrant, och containrar kommer att ställas ut i områden där hämtningen inte fungerar.

Hittills har tusentals sophämtningar uteblivit. Reno Norden uppger dock att man nu har 27 av 40 sopbilar ute och på sina vanliga turer.

Fler sophämtare slutade jobba

Även sophämtare på företaget Liselotte Lööf AB lade ned jobbet på onsdagen i sympati med kollegerna på Reno Norden. 

Lorant Alföldi, sophämtare på Liselotte Lööf, skriver i ett uttalande att man vill ha en lösning snarast.   

"Även sopgubbarna från Liselott Lööf bestämde sig att lägga ner arbetet i dag. Därmed står hela Stockholm utan sophämtning tills konflikten är löst.

Stockholm behöver oss. Utan oss stannar sophämtningen. Vi vill ha en lösning snarast, samt återgå till arbetet. Vi vill hämta sopor, som vi har gjort i över 20 år eller mer, utan anmärkning". 

Expressen har sökt Reno Nordens vd.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag