Foto: STEN WESTBERGFoto: STEN WESTBERG
 Foto: STEN WESTBERG
Foto: MICHAELA HASANOVICFoto: MICHAELA HASANOVIC
 Foto: MICHAELA HASANOVIC

8 frågor och svar om Citybanan som öppnas 2017 i Stockholm

Publicerad

Efter åtta års arbete är Citybanan i Stockholm äntligen klar.

Två nya stationer öppnas och två gamla stängs. Störst skillnad blir det för alla dem som ska byta mellan pendeltåg och fjärrtåg. Pendeltågen kommer inte att stanna vid Stockholm central från 10 juli 2017. 

Men för de flesta som byter vid Karlberg finns många dyrbara minuter att spara.

Arbetet på Citybanan inleddes 2009. Nu efter åtta år är bygget klart. 10 juli släpps trafiken på för allmänheten, fast inte fullt ut.

De främsta anledningarna att banan byggdes var att få bort flaskhalsen runt Karlberg längs spåren norrut från centrala Stockholm, samt få bort pendeltågen från Stockholm central.

 

Läs mer: Nästan nio år senare – nu är Citybanan invigd 

 

Så här kommer de nya stationerna att se ut.Foto: Trafikverket

Vad är Citybanan?

Citybanan är en 6 kilometer lång tunnel med två järnvägsspår för tågtrafik mellan Tomteboda och Södra station. Även om det inte blir några nya stationer söder om Gamla stan påverkas trafiken mest på Sörmlandssidan av Stockholm.

Varför byggdes Citybanan?

Anledningen är att göra det enklare för pendlare att ta sig mellan tunnelbanan och pendeltågen. Vid Stockholm central slipper resenärerna att gå längs "suckarnas gång" från järnvägsstationen till T-centralen. 

Rälsen vid Stockholm City ligger rakt under blå linje, vilket gör att det är smidigare att ta sig till tunnelbanan.

Stockholm City.Foto: Trafikverket

Var ligger station Stockholm City?

Fram till 10 juli stannade tågen vid Stockholm central, vid perrongerna 13/14 och 15/16, alldeles bredvid perrongerna för fjärrtåg. Nu flyttas pendeltågen och pendlarna till nya stationen Stockholm City?

Stationen ligger 45 meter under marken, under blå tunnelbanelinje.

Det blir längre att gå för den som vill åka vidare med fjärrtåg, men enklare för den som vill byta till tunnelbanan.

Du kommer att kunna byta från pendeltåg till tunnelbana utan att visa ditt SL-kort igen.

Var ligger station Stockholm Odenplan?

Stationen ligger i anslutning till tunnelbanestationen Odenplan och har samma upp- och nedgångar som tunnelbanestationen. Du behöver inte visa din färdbiljett eller SL-kort om du ska byta från tunnelbanan till pendeltåget. En ny uppgång öppnas vid korsningen Vanadisvägen/Dalagatan.

Hej då, Karlberg!Foto: JONAS LEMBERG

När öppnar Citybanan under Stockholm?

Klockan 05 den 10 juli 2017 öppnas Citybanan för allmänheten. Stockholm får en ny tunnel för pendeltågen och två nya stationer, Stockholm Odenplan och Stockholms city. Samtidigt stängs pendeltågstationen Karlberg. 

Den sista etappen att koppla in Citybanan drogs i gång 29 juni 2017. Det arbetet påverkar dem som reser söderut från Stockholms central.

Går pendeltåget till Stockholms central?

Nej. Pendeltågen stannar vid nya stationen Stockholm city, under tunnelbanans blå linje.

Varför kan jag inte åka söderut från Stockholms central?

Under perioden fram till 10 juli kopplar Trafikverket in växlar och spår på sträckan Älvsjö–Stockholm central. 

”Arbetena påverkar pendeltågstrafiken samt fjärr- och regionaltåg till flera destinationer. Var beredd på fler byten och längre restid än normalt”, skriver Trafikverket.

Foto: Trafikverket

Dagtid stängs sträckan Stockholm central-Älvsjö. Nattetid ersätts sträckan Stockholm central-Huddinge/Farsta med bussar och tunnelbana. Mer om avstängningarna här.

Går tågen till Jakobsberg och Bålsta?

Mellan 4 juli och 13 augusti byggs Mälarbanan ut till fyra spår mellan Jakobsberg och Sundbyberg. Mellan Bålsta och Jakobsberg går pendeltågen varje 30:e minut under arbetet, i övrigt ersätts de av buss och tunnelbana.

Den som vill åka från Bålsta till centrala Stockholm får det jobbigt sommaren 2017. Tågen går med halvtimmestrafik mellan Bålsta och Jakobsberg. Här kan du se vilka busslinjer som gäller. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag