Politiska reformer, "kreativa utredare" och satsningar på digitala insamlingskampanjer. Det är några av S-planerna för att ta sig ur opinionskrisen. Foto: Alexander DonkaPolitiska reformer, "kreativa utredare" och satsningar på digitala insamlingskampanjer. Det är några av S-planerna för att ta sig ur opinionskrisen. Foto: Alexander Donka
Politiska reformer, "kreativa utredare" och satsningar på digitala insamlingskampanjer. Det är några av S-planerna för att ta sig ur opinionskrisen. Foto: Alexander Donka
"Vi har bestämt oss. Socialdemokraterna ska vara framtidspartiet i svensk politik", skriver S i annonserna till jobben som är tänkta att lyfta partiet."Vi har bestämt oss. Socialdemokraterna ska vara framtidspartiet i svensk politik", skriver S i annonserna till jobben som är tänkta att lyfta partiet.
"Vi har bestämt oss. Socialdemokraterna ska vara framtidspartiet i svensk politik", skriver S i annonserna till jobben som är tänkta att lyfta partiet.

Stefan Löfvens nya desperata krisplan

Publicerad

Stefan Löfvens nya miljonplan för att ta Socialdemokraterna ur opinionskrisen:

Digitala insamlingskampanjer, "kreativa utredare" och nya stora politiska reformer.

Flera nya tjänster inrättas inom kort i partihögkvarteret på Sveavägen 68 i Stockholm, kan Expressen i dag berätta.

– Beslutet andas bristande självförtroende, säger statsvetarprofessorn Jonas Hinnfors.

Enligt Expressens och Demoskops väljarbarometer för februari får Socialdemokraterna 23 procent - den sämsta siffran sedan mätningarna startade för 26 år sedan. Samtidigt visar tre av de senaste fyra mätningarna att Moderaterna i dag är Sveriges största parti.

Så sent som i fredags samlade Stefan Löfven både det verkställande utskottet och partistyrelsen för att diskutera opinionskrisen. Veckan innan kallades partiets samtliga distriktsordförande till en telefonkonferens med statsministern.

I dag kan Expressen berätta att partiledningen beslutat att inrätta flera nya tjänster i partihögkvarteret på Sveavägen 68 i centrala Stockholm.

Ska utveckla långsiktigt

"Vi ska med väljarnas stöd föra en politik som gör att alla kan leva ett bättre liv, känna frihet och framtidstro. Därför har partistyrelsen fattat beslut om att långsiktigt utveckla politik, organisation och kommunikation", skriver partiledningen på Socialdemokraternas hemsida.

Enligt uppdragsbeskrivningen ska de nyanställda, som får titlarna "Fundraiser" och "Fundraiser projektledare" bland annat utveckla en ny insamlingsstrategi och utreda digitala insamlingsmetoder.

Den nya projektledaren blir direkt underställd partikassören Roger Berzell.

"Bristande självförtroende"

– Beslutet andas bristande självförtroende angående partiets politik och inre politik-utveckling. "Kreativa utredare", om det utvecklas till en central kommunikationsposition, förefaller vara något slags spinndoktorer som ska paketera det som redan finns. Det antyder brist på idéer, säger Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Socialdemokraternas årsredovisning för 2015 är ännu inte klar, men 2014 fick partiet in drygt 62 miljoner kronor på bidrag, donationer, insamlingar och lotterier. Av dessa kom 14,7 miljoner kronor från LO-förbunden Medlemsavgifterna gav samma år cirka 7,4 miljoner kronor.

Stefan Löfven söker nu också "kreativa utredare" som under ledning av förtroendevalda ska "utforma idéer till nya större politiska reformer inom ett eller flera politiska områden".

– Vi jobbar nytt överallt, säger partisekreteraren Carin Jämtins pressekreterare Isabell Ekvall.

Parollen lyder: "Vi har bestämt oss. Socialdemokraterna ska vara framtidspartiet i svensk politik."

– När det gäller kreativa utredare som ska ta fram reformer, så står det ju visserligen att det ska ske under ledning av förtroendevalda, men man kan ju fråga sig om partiet inte själv skulle kunna se över och förnya sina interna kommunikationskanaler utan dessa, säger universitetslektorn Malena Rosén Sundström vid Lunds universitet.

"Lider av djup vilsenhet"

Enligt statsvetarprofessorn Jonas Hinnfors lider Socialdemokraterna i dag av en långsiktig och djup vilsenhet kring partiets vision.

– De problemen löses knappast med en fundraiser - såvida inte dessa helt enkelt ska initiera det grundläggande partiarbetet som S behöver, säger han.

Stefan Löfven har flera gånger medgett att opinionsläget är bekymmersamt. Han har dock inga planer på att "ändra kurs" i politiken.

– Vi har för dåliga siffror, det är jag den första att erkänna. Men jag tänker inte hålla på att ändra kurs för det. Vi har en kurs och den är viktig för Sverige, sa han nyligen till Expressen.

 

Förtydligande: I en tidigare version av en den här artikeln blandade statsvetaren Jonas Hinnfors ihop titlarna "kreativa utredare" och "fundraiser".

257,5 miljoner kronor – så får S sina pengar

Medlemsavgifter

7,4 miljoner kronor

Statliga anslag

146,3 miljoner kronor

Anslag från Sveriges kommuner och landsting

1,2 miljoner kronor

Anslag från Svenska kyrkan

1,9 miljoner kronor

Bidrag från LO-förbunden

14,7 miljoner kronor

Bidrag från företag

0,7 miljoner kronor

Donationer från privatpersoner

4,5 miljoner kronor

Lotteriverksamhet

42,2 miljoner kronor

Intäkter från egna bolag

8 miljoner kronor

Överskott från finansiell verksamhet

28,7 miljoner kronor

Övriga intäkter

1,9 miljoner kronor

FOTNOT: Siffrorna ovan är hämtade ur Socialdemokraternas intäktsredovisning för 2014. Partiet har ännu inte lämnat in årsredovisningen för 2015.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag