Bromander, infrastrukturministerns närmaste man, har mångdubbelt högre resekostnader än sina kolleger. Foto: Kristian Pohl/RegeringskanslietBromander, infrastrukturministerns närmaste man, har mångdubbelt högre resekostnader än sina kolleger. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Bromander, infrastrukturministerns närmaste man, har mångdubbelt högre resekostnader än sina kolleger. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Här är dokumenten som visar statssekreterare Erik Bromanders höga dyra flygbiljetter och traktamenten för lediga dagar.Här är dokumenten som visar statssekreterare Erik Bromanders höga dyra flygbiljetter och traktamenten för lediga dagar.
Här är dokumenten som visar statssekreterare Erik Bromanders höga dyra flygbiljetter och traktamenten för lediga dagar.
Han reser nästan alltid i business class, i strid med riktlinjerna, och har så mycket ledig tid under resorna att det väckt missnöje på departementet. Det avslöjar Dagens Nyheter.Han reser nästan alltid i business class, i strid med riktlinjerna, och har så mycket ledig tid under resorna att det väckt missnöje på departementet. Det avslöjar Dagens Nyheter.
Han reser nästan alltid i business class, i strid med riktlinjerna, och har så mycket ledig tid under resorna att det väckt missnöje på departementet. Det avslöjar Dagens Nyheter.
Sedan Erik Bromander tillträdde efter valet 2014 har han åkt på minst 27 utlandsbesök, ofta till avlägsna länder som Australien, Sydafrika och Brasilien.Sedan Erik Bromander tillträdde efter valet 2014 har han åkt på minst 27 utlandsbesök, ofta till avlägsna länder som Australien, Sydafrika och Brasilien.
Sedan Erik Bromander tillträdde efter valet 2014 har han åkt på minst 27 utlandsbesök, ofta till avlägsna länder som Australien, Sydafrika och Brasilien.
Sedan han tillträdde har hans flygresor och hotellnätter utomlands kostat 829 000 kronor.Sedan han tillträdde har hans flygresor och hotellnätter utomlands kostat 829 000 kronor.
Sedan han tillträdde har hans flygresor och hotellnätter utomlands kostat 829 000 kronor.
Erik Bromander är infrastrukturminister Anna Johanssons närmaste medarbetare. Foto: Pelle T Nilsson/ STELLA PICTURESErik Bromander är infrastrukturminister Anna Johanssons närmaste medarbetare. Foto: Pelle T Nilsson/ STELLA PICTURES
Erik Bromander är infrastrukturminister Anna Johanssons närmaste medarbetare. Foto: Pelle T Nilsson/ STELLA PICTURES

Statssekreteraren har rest för 829 000 kronor

Publicerad

Här är dokumenten som visar statssekreterare Erik Bromanders dyra flygbiljetter och traktamenten för lediga dagar.

Bromander, infrastrukturministerns närmaste man, har mångdubbelt högre resekostnader än sina kolleger.

Han reser nästan alltid i business class, i strid med riktlinjerna, och har så mycket ledig tid under resorna att det väckt missnöje på departementet.

Det avslöjar Dagens Nyheter – och efter det har Bromander avbrutit sin senaste resa i Sydostasien.

Statssekreterare Erik Bromander är infrastrukturminister Anna Johanssons, S, närmaste medarbetare. Han leder arbetet med infrastrukturfrågor på näringsdepartementet och ansvarar för planering och samordning.

Men mycket av hans tid går åt till dyra utlandsresor, visar DN:s granskning.

Sedan Erik Bromander tillträdde efter valet 2014 har han åkt på minst 27 utlandsbesök, ofta till avlägsna länder som Australien, Sydafrika och Brasilien.

Erik Bromander reser nästan bara business class

Erik Bromander reser enligt DN nästan bara med business class, trots att regeringskansliets riktlinjer slår fast att resor ska bokas till lägsta pris. ”Detta innebär normalt ekonomiklass”, står det i riktlinjerna.

Det händer att statssekreterare och ministrar åker i business class för att vara utvilade om de har ett möte direkt vid ankomst. Men Erik Bromander har ofta varit helt ledig när han kommit fram, enligt DN.

Sedan han tillträdde har hans flygresor och hotellnätter utomlands kostat 829 000 kronor.

Fyra av statssekreterarna på näringsdepartementet har haft kostnader för mellan 39 000 och 171 000 kronor under samma period. För infrastrukturminister Anna Johansson var kostnaderna cirka 400 000 kronor, mindre än hälften av Bromanders kostnader.

Ledig på resorna – regeringskansliet betalar

Erik Bromander är infrastrukturminister Anna Johanssons närmaste medarbetare.Foto: Pelle T Nilsson/Stella pictures

DN:s granskning visar också att Erik Bromander har mycket fritid i samband med resorna.

I juli 2015 var han i Tokyo på en konferens om snabbtåg. Konferensen avslutades på torsdagen, med frivilliga studiebesök på fredagen. Erik Bromander stannade till söndagen trots att han inte hade några fler planerade aktiviteter. Regeringskansliet betalade hotell och traktamente för hela besöket, totalt 32 500 kronor inklusive flygbiljetter.

En helg i september 2015 reste Bromander till Hongkong för att vara med på invigningen av SAS nya direktlinje. Det var bara på fredagen som det var några egentliga programpunkter, men Erik Bromander stannade till måndagen. Regeringskansliet betalade biljetterna i business class, hotell och traktamente för hela resan.

"Det är svårt att uppfylla målsättningen"

I januari 2016 besökte han en bilmässa i Detroit. Flygbiljetterna kostade cirka 51 000 kronor. Han landade på lördagen. Enligt mejl mellan ambassaden, regeringskansliet och Erik Bromander som DN läst hade han planerade möten först på måndagen. På tisdagen flög han hem. Under hela perioden bekostade regeringskansliet hans boende och traktamente.

I maj 2016 åkte han till Brasilien för en trafiksäkerhetskonferens och bilaterala möten. Men någon månad före besöket ställdes mötena in. I ett internt PM som DN tagit del av framgår att tjänstemännen bedömde ”att det är svårt att uppfylla målsättningen med resan givet de nya omständigheterna”. Ändå åkte Erik Bromander på resan där enbart flygbiljetten kostade 37 100 kronor.

"Har upplevts som ett problem"

Enligt Tomas Dahlman, avdelningschef på näringsdepartementet, har tjänstemän på departementet reagerat på Erik Bromanders resvanor.

– Jag har förstått att det har upplevts som ett problem att han har varit borta väldigt mycket. Han har ju också behövts hemma på departementet. Hans resor har tagit mycket tid i anspråk, säger han till DN.

Erik Bromander säger så här till DN om att de andra statsekreterarna har betydligt lägre resekostnader än han:

– Det är svårt för mig att ha någon synpunkt på, jag är inte inblandad i deras reseplanering. Jag försöker komma i väg på så mycket resor som tiden tillåter och där det känns motiverat och väsentligt.

Erik Bromander: "Jag bokar inte själv mina resor"

Om resorna i business class säger han att han inte bokar sina resor själv.

Om att han ibland har flera resdagar utan planerade aktiviteter säger Bromander till DN att han gärna begagnar sig möjligheten att stanna längre när regelverket tillåter.

Under tiden lyfter du traktamente och det ska betalas hotellkostnader.

– Jag kommer inte ihåg några detaljer eftersom vi har en organisation som sköter det. Men jag litar på att det är gjort på ett riktigt sätt och hoppas och förutsätter naturligtvis det, säger Bromander till DN.

Kommer göra rätt för sig

Infrastrukturminister Anna Johansson vill inte låta sig intervjuas om Erik Bromanders resor men ger en skriftlig kommentar till Expressen.

"Att resa är en viktig del av regeringens arbete med att främja svenska intressen, men alla resor måste självklart vara motiverade utifrån syftet. Det är viktigt att alla följer de riktlinjer som finns för resor i Regeringskansliet; det är varje resenärs ansvar."

Departementet går nu igenom Erik Bromanders resor grundligt, enligt Anna Johansson.

"Om det upptäcks några felaktigheter kommer han att göra rätt för sig".

På måndagskvällen skriver Dagens Nyheter att Bromander avbrutit sin senaste tjänsteresa i Sydostasien, efter tidningens avslöjanden.

Han skulle egentligen ha åkt till Sverige på torsdag, men flyger hem redan natten till tisdagen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag