Expressen avslöjade prästen. Expressen avslöjade i april i år bevisen för att att den svenske prästen och kyrkoherden Aleksander Radler i 24 år spionerat för den östtyska säkerhetstjänsten Stasi under täcknamnet "Thomas". Över 1 000 dokument från Stasis eget arkiv visade hur han angett sina studiekamrater i Östtyskland, och hur han fortsatt att spionera för Stasi i Sverige. Bland annat hade han lämnat detaljerade rapporter till Stasi från sina möten med biskopar. Foto: Jenny Modin
Expressen avslöjade prästen. Expressen avslöjade i april i år bevisen för att att den svenske prästen och kyrkoherden Aleksander Radler i 24 år spionerat för den östtyska säkerhetstjänsten Stasi under täcknamnet "Thomas". Över 1 000 dokument från Stasis eget arkiv visade hur han angett sina studiekamrater i Östtyskland, och hur han fortsatt att spionera för Stasi i Sverige. Bland annat hade han lämnat detaljerade rapporter till Stasi från sina möten med biskopar. Foto: Jenny Modin

Stasi-prästen: "Jag ångrar mig"

Publicerad

Den svenske prästen och Stasi-agenten Aleksander Radler ångrar sitt förflutna.

Jag "kommer att bearbeta min livshistoria", skriver han i ett mejl till Dagens Nyheter.

- Jag är glad och nöjd över att sanningen till sist kommit fram, säger Henning Frunder, som dömdes till fängelse sedan Radler angivit honom, till Expressen.

Expressen avslöjade i april i år bevisen för att Radler hade spionerat i 24 år för DDR:s, alltså Östtysklands, säkerhetstjänst och angett sina egna studiekamrater. Det var anonyma uppgifter i forskaren Birgitta Almgrens bok "Inte bara spioner" som satte Expressen på spåret.

Aleksander Radler, 68, blå­nekade när Expressen konfronterade honom med bevisen. Den populäre prästen och kyrkoherden i Burträsk hävdade att han var oskyldig till allt samröre med Stasi.

Men nu tvingar ett utlåtande från en internationell Stasi-expert - som entydigt pekar ut Radler som Stasis elitagent "IM Thomas" - honom till medgivanden. Luleå stift vände sig till experten för att få klarhet sedan Expressens avslöjat att det finns mer än 1 000 Stasi-dokument som knyter Radler till Stasi.

"Jag ångrar djupt hela händelseförloppet och kommer att bearbeta min livshistoria under den närmaste tiden", skriver Radler i ett mejl till Dagens Nyheter.

Hustrun bekräftar

Hans hustru Bettina Radler bekräftar på direkt fråga från DN att maken arbetat inom den östtyska underrättelsetjänsten. Själv skriver han dock mera kryptiskt till DN:

"Det som utlåtandet verifierar är att jag var registrerad som IM Thomas. Papperna hjälper mig att förstå mer om sambandet mellan vissa möten och personer under angivna år".

Stasi-experten Helmut Müller Enbergs slår i sitt 39 sidor långa utlåtande fast att Radler och agenten IM Thomas är samma person. Som bevis anför han, enligt DN, handskrivna dokument, kvitton som agenten signerat och kartotekskort som kopplar samman IM Thomas med Radler. Dessutom var Radler/Thomas en mycket nitisk agent som på eget initiativ angav flyktingar från DDR och rapporterade om deras flyktvägar.

– De nya handlingarna pekar tydligt ut Aleksander Radler och att det stämmer. Sedan visar de också på ett tydligare sätt under vilka tider det gäller. Utlåtandet sorterar den långa akten, den är en konfirmation på vad som muntligen sades när vi var till Stasi-arkivet i Berlin, säger stiftsjuristen Anna Wernqvist, till Expressen.

Offren är glada

Offren för Radlers angiverier är nu glada över att rättvisan till slut börjar komma ifatt den östtyske agenten som blev svensk kyrkoherde.

- Jag är väldigt lycklig och nöjd. Världen snurrar åt rätt håll när nu sanningen till sist kommit fram, säger Henning Frunder, fysiker vars planer att fly från DDR avslöjades av studentkamraten Radler 1968, till Expressen.

- Jag är glad över att Radler nu försöker kommer tillbaka till grunderna för mänskligt beteende.

"Kommer att få stå till svars"

- Även om han aldrig ställs inför rätta finns det något som är högre än ett mänskligt väckt åtal. Han kommer att få stå till svars inför en högre domare än en världslig, säger han.

Frunder och sex kamrater dömdes alla till upp till tre års fängelse för sina flyktplaner - efter att ha angivits av Radler. Två av dem begick självmord efter att nedbrutna ha släppts ur Stasis fängelser

- Aleksander vill inte kommentera, sade hustrun Bettina Radler till Expressen i går kväll.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag