SSU-ordföranden Jytte Guteland har lämnat in en ansökan om att registrera varumärket Alliansen.
SSU-ordföranden Jytte Guteland har lämnat in en ansökan om att registrera varumärket Alliansen.

SSU:s Alliansen-kupp

Publicerad
Uppdaterad
SSU försöker sno regeringspartiernas nya namn för att sälja det på nätet.
På tisdagen lämnade ordföranden Jytte Guteland in en ansökan om att registrera varumärket Alliansen.
- Om de lovar att arbeta hårdare mot ungdomsarbetslösheten kan de få köpa tillbaka det, säger Jytte Guteland till Expressen.se.
När regeringspartierna gick till val 2006 gjorde de det under parollen Allians för Sverige.
Nu har högerpartierna bytt namn – och kallar sig endast Alliansen.
Loggan presenterades tidigare i veckan, men nu försöker det Socialdemokratiska ungdomsförbundet lägga beslag på namnet.

Lämnade in ansökan

På tisdagen lämnade SSU-ordföranden Jytte Guteland in en ansökan till patent- och registreringsverket om att varumärkesregistrera namnet ”Alliansen”, rapporterar Resumés nätupplaga.
– Vi hade trott att de var mer noggranna i bygget Alliansen, man funderar på hur noggranna de är med andra aspekter av regeringsmakten, säger Jytte Guteland som även påpekar att ansökan är gjord med glimten i ögat.

Kan få köpa tillbaka

Om SSU lyckas med sin kupp kommer de att ge regeringspartierna en chans att köpa tillbaka namnet.
– Om de lovar att arbeta hårdare mot ungdomsarbetslösheten kan de få köpa tillbaka det, säger Jytte Guteland till Expressen.se.
SSU funderar även på att sälja det på en auktionssajt på nätet och ge pengarna till välgörenhet.
– Om vi får möjlighet att ge ett litet stöd genom detta är det klart att vi tar tillvara en politisk möjlighet som uppenbarar sig, säger Jytte Guteland.
Per Henriksson, kommunikationschef för Moderaterna, tycker inte alls att SSU:s tilltag är kul.
– Jag tycker att det är trams. Det är just sådant här som gör att människor är skeptiska till politiken, säger han till TT.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag