Så här kan det komma att se ut vid Samverkanshuset i Umeå om spårtaxiprojektet SkyCab blir verklighet. Foto: Foto: Samuel Bengtson Illustration: Mats Falk
Så här kan det komma att se ut vid Samverkanshuset i Umeå om spårtaxiprojektet SkyCab blir verklighet.  Foto: Foto: Samuel Bengtson Illustration: Mats Falk

Spårtaxi kan bli verklighet i Umeå

Publicerad
Uppdaterad
UMEÅ. Snart kan Du åka taxi uppe i luften, utan chaufför.
Åtminstone enligt företaget SkyCab som vill etablera spårtaxin i Umeå.
- Det är ett helt nytt sätt att resa, säger Åke Åredal, vd för SkyCab.
Det var på ett seminarium i höstas som idéerna först lanserades i Umeå.
– Det är vagnar som går på spår ovan mark med taxiservice. Systemet har inga chaufförer eller avgasrör. Vi fasar ut koldioxid ur kollektivtrafiken eftersom det drivs med el, säger Åke Åredal.

Intelligenta vagnar

Han beskriver SkyCab som en ”hiss i horisontellt läge”.
– Den går dygnet runt och vagnarna är mycket intelligenta. De kör förbi mellanliggande stationer och åker direkt till hållplatsen man ska till, säger han.
Vagnarna rymmer fyra personer och man betalar med kort eller möjligen med mobilen.
Områden som nämnts i Umeå är Nydala, Ön, och nya järnvägsstationen Umeå Östra. I arbetet har dessutom Designhögskolan i Umeå deltagit, bland annat genom att formge vagnar och hållplatser.
Företaget har också uppmärksammats av den amerikanske guvernören Michael Wood, som nyligen presenterade SkyCab som ett av 30 intressanta ”clean-tech”-företag för amerikanska riskapitalister.

Ett par år från verklighet

Nyligen byggdes Sveriges första testbana för SkyCab i Hofors. Arbetet går nu vidare med att utveckla en pilotbana utomhus, för att ta spårtaxiprojektet vidare.
– Spårtaxi finns ju ännu inte i världen, men det blir verklighet om ett par år. Men redan nu finns ju den rörliga demonstrationsbanan inomhus i Hofors, säger Åredal.
Ett problem SkyCab måste hitta en lösning på är hur vagnarna ska klara snö och is.
– Vi måste fånga upp kraven som finns i Umeå. Kommunen har en fin chans nu att vara med i utvecklingsprojektet, säger Åke Åredal.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag