Sorgen på nätet stor över Jobs bortgång

Publicerad
Uppdaterad
Nu sörjs Steve Jobs på nätet.
Apple-grundaren hyllas med minnestexter på flera sajter.
Och på Twitter trendar #iSad.
Steve Jobs död väcker mycket starka reaktioner på nätet. Många av världens största sajter hyllar Apple-grundaren på sina startsidor. Google markerar den tragiska nyheten genom att skriva "Steve Jobs, 1955-2011" under sökrutan på sin sajt. Den som klickar på namnet hamnar på Apples startsida, Apple.com, där man lagt ut en stor bild på Steve Jobs med texten "1955-2011".
Den som klickar på sidan kommer till en minnestext om företagets legendariske grundare. Där finns också en mejladress, rememberingsteve@apple.com, dit den som vill kan skicka mejl med minnen, tankar, och uttrycka sin sorg över bortgången.

Hyllas – av Microsoft

Det är även många som uttrycker sin sorg på mikrobloggen Twitter. Hashtagen "iSad" har använts flitigt – en tydlig referens till framgångsrika Apple-produkter som iPad, Ipod och iMac. Mest använd fras på Twitter är på torsdagsmorgonen RIP Steve Jobs. Näst bäst trendar #ThankYouSteve. Även Apple II finns med på trendtoppen på Twitter.
Sorgen är också tydlig på flera stora tekniksajter. TechCrunch har gjort vad de kallar bloggmotsvarigheten till en tyst minut och lagt ut ett tv-klipp där Jobs talar om livet, döden och teknologi. Macworld ägnar flera artiklar åt Apple-grundarens bortgång, och toppar sajt med en stor bild.
Även på Apples konkurrent Microsofts hemsida sörjer man Steve Jobs. Under senaste nyheter finns en artikel med ett uttalande där Steve Balmer, vd på företaget, uttrycker sin sorg.


Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag