Sofia Hellqvist har vikt ut sig i Slitz

Publicerad
Uppdaterad
Visar badmode i Expressen Fredag 2005.Foto: Tony Kollberg
Med Elita Löfblad, känd från
Sofia Hellqvist, ursprungligen från Täby, flyttade som femåring till Älvdalen i Dalarna. Där har hon vuxit upp tillsammans med mamma, pappa och två systrar. I gymnasiet gick hon estetisk linje på Vansbro utbildningscenter och som 18-åring flyttade hon till Stockholm. Där tog hon arbete som servitris och modell.

20 år gammal vek hon ut sig i tidningen Slitz som "fröken Älvdalen". Samma år blev hon Miss Slitz, framröstad av tidningens läsare som gav henne en jordskredsseger i tävlingen. Samtidigt som hon var modell åkte hon runt på en del barjobb i Stockholm.

Efter framgångarna med sina utvik handplockades hon till den kontroversiella sexdokusåpan "Paradise hotell" 2005. Där hamnade hon snabbt i bråk med profilerade deltagaren Olinda Borggren. Efter en listig pakt med killarna i såpan lyckades Sofia Hellqvist ta sig till final - men hon lyckades inte vinna tävlingen.

Samma år som dokusåpan gjorde henne känd i Sverige flyttade hon över Atlanten till New York. Där försörjde hon sig genom att arbeta som servitris. Samtidigt gick hon en utbildning till yogalärare.

Efter yogautbildningen har Sofia Hellqvist startat upp sitt eget yogacenter på Manhattan. I en intervju i Dala-Demokraten i maj förra året avslöjade hon att hennes högsta dröm var att arbeta en tid i Afrika och att hon "siktar alltid väldigt högt i vad jag än gör".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag