Prinsessan Sofia bär ofta sitt gröna Project Playgrund-armband. Foto: Olle SporrongPrinsessan Sofia bär ofta sitt gröna Project Playgrund-armband. Foto: Olle Sporrong

Prinsessan Sofia bär ofta sitt gröna Project Playgrund-armband.

 Foto: Olle Sporrong
Armbandet "A piece" från Project Playground.Armbandet "A piece" från Project Playground.

Armbandet "A piece" från Project Playground.

Silvia bar Childhoodarmbandet i maj förra året. Foto: Ivan Da SilvaSilvia bar Childhoodarmbandet i maj förra året. Foto: Ivan Da Silva

Silvia bar Childhoodarmbandet i maj förra året.

 Foto: Ivan Da Silva
Varje pärla i Childhood-armbandet beskriver en artikel i FN:s barnkonention.Varje pärla i Childhood-armbandet beskriver en artikel i FN:s barnkonention.

Varje pärla i Childhood-armbandet beskriver en artikel i FN:s barnkonention.

Prinsessan Madeleine med Childhood-armbandet 2013. Foto: Suvad MrkonjicPrinsessan Madeleine med Childhood-armbandet 2013. Foto: Suvad Mrkonjic

Prinsessan Madeleine med Childhood-armbandet 2013.

 Foto: Suvad Mrkonjic
Min stora dag-armbandet lanserades för några år sedan. Prinsessan Madeleine är organisationens beskyddare.Min stora dag-armbandet lanserades för några år sedan. Prinsessan Madeleine är organisationens beskyddare.

Min stora dag-armbandet lanserades för några år sedan. Prinsessan Madeleine är organisationens beskyddare.

Sofia följer släktens armbandstrend

Publicerad

Sofia gör som svärmor Silvia och svägerskan Madeleine och lanserar ett armband som säljs till förmån för välgörenhet.

Med det gröna armbandet, som pryds av en pusselbit, hoppas hon kunna förändra världen.

"Bit för bit, barn för barn", skriver prinsessans hjälporganisation Project Playground.

Det var drottning Silvia som en gång startade trenden med sina armband för hjälporganisationen World Childhood Foundation, som hon också grundat. Childhood-armbandet blev snabbt omåttligt populärt med sina små plastpärlor uppträdda på en elastisk tråd.

De olikfärgade pärlorna motsvarade en artikel i FN:s barnkonvention - allas rätt till en barndom.

Prinsessan Madeleine syntes på omslaget

Försäljningen tog extra fart när prinsessan Madeleine syntes på omslaget av modetidningen Elle, bärandes ett av armbanden.

Madeleine har också gjort en egen variant, för organisationen Min stora dag, som uppfyller svårt sjuka barns önskningar. Det armbandet har dragit in över en miljon kronor.

Project Playground har gröna armband

Nu har även prinsessan Sofias hjärteprojekt Project Playground släppt egna armband. Det är grönt med en liten blankpolerad pusselbit som ska symbolisera arbetet med att ge barn och ungdomar över hela världen en meningsfull fritid och en bättre tillvaro.

När prinsessan Sofia startade Project Playground 2010 med Frida Vesterberg i Sydafrika var det just för att ge barn och ungdomar en meningsfull fritid efter skolan.

Prinsessan Sofia är hedersordförande

Sofia är i dag hedersordförande i Project Playground.

Ny generalsekreterare är Daniel Madhani, men han uppges inte vara tillgänglig för frågor om Project Playgrounds armband och hur försäljningen går.

– Utöver i Project Playgrounds webbshop så säljs armbandet av Soft Goat och Hotel Skeppsholmen som är våra samarbetspartners, säger Hanna Malmberg Eriksson, projektledare på Project Playground.

Hovets informationschef Margareta Thorgren vill inte heller svara på några frågor om armbanden.

– Det är frågor som inte har med hovets verksamhet att göra, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag