Björn Söder. Foto: Cornelia Nordström
Björn Söder. Foto: Cornelia Nordström

Söder i krismöte med säkerhetsansvarig i riksdagen

Publicerad

Lennart Gustafsson har övergripande ansvar för säkerhetsfrågor i riksdagshuset.

I dag har han haft samtal med Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder om riksdagsmannens misstänkta rasistattack.

– Det som framfördes där är självklart att de tycker som vi att det är oacceptabelt att någon utsätts för kränkningar, säger Gustafsson till Expressen.

Lennart Gustafsson säger att han kan bekräfta att en polisanmälan är upprättad avseende förolämpning.

Hur hanterar ni en sån här sak?

– Vi har ett samordningsansvar för arbetsmiljön i och med att det är en uppdragstagare som är drabbat. Det är aldrig acceptabelt att en medarbetare eller uppdragstagare utsätts för någon form av kränkning. Det vi gör i sådana här lägen är att vi tar kontakt med berörd huvudman, i det här fallet aktuellt partiets gruppledare.

– I övrigt samverkar vi med bevakningsentreprenören G4S kring det här. Självklart följer vi ärendet för att se vad som behöver göras för att säkerställa en god arbetsmiljö.

Hänvisar till gruppledare

Han vill inte avslöja några detaljer från sitt samtal med Björn Söder.

– Vi hänvisar till gruppledaren. Det som framfördes där är självklart att de tycker som vi, att det är oacceptabelt att någon utsätts för kränkningar.

– Alla kränkningar oavsett anledning är oacceptabla.

Reagerar starkt

Också vaktens arbetsgivare, säkerhetsföretaget G4S, reagerar starkt på uppgifterna om riksdagsmannens misstänkta rasistattack.

– Vi har policy som omfattar kränkande särbehandling oavsett var den kommer ifrån. Det är fullständig nolltolerans, vi tolererar inte det. Vi tillåter inte kränkande särbehandling. Utöver det har vi en värdegrund som omfattar hur vi ska agera gentemot varandra.

– Händer något av sådan art att det går i strid mot det här då hanterar vi det genom att försöka ta reda på så mycket som beskriver incidenten och det rapporteras vidare till berörd chef. Berörda chefer tar kontakt med den eller de som blivit drabbade. Även de som funnits i anslutning till den eventuella incidenten. Sen följs det upp genom samtal, personen som blivit drabbad.

Det finns en polisanmälan, biträder ni och stöttar den anställde i det på nåt sätt?

- Ja, det gör vi absolut. Vi biträder även polisen i utredningen, i alla lägen.

Ser ni allvarligt på det?

– Ja det är självklart. Visst är det så.

Vad är det som är allvarligt?

– Om man kränker en människa oavsett om det är mobbning, diskriminering eller trakasserier så det accepteras inte. Det är allvarligt. Det var därför det var angeläget för oss att ta kontakt med killen och följa upp hur han själv mår.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag