Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin och partiledare Stefan Löfven tror på partiets nya slogan.
Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin och partiledare Stefan Löfven tror på partiets nya slogan.

Socialdemokraternas nya slogan inför valet

Publicerad

"Alla ska med" hette det för några år sedan.

Nu har Socialdemokraterna en ny slogan: "Ett bättre Sverige. För alla."

Bland 200 förslag utsågs den till den mest valvinnande.

– Vi delar upp budskapet i två viktiga delar, vi vill att Sverige ska bli bättre och vi vet att Sverige kan bli bättre, säger Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin till Expressen.se.

Socialdemokraterna laddar för valrörelsen, med en ny slogan. Ungefär 200 förslag kom in och valet föll till slut för "Ett bättre Sverige. För alla."

Frasen har jobbats fram inom partiet – med stöd av reklam­byrån Granath.

Carin Jämtin: "Kravfyllt begrepp"

Enligt Carin Jämtin svarar sloganen på vad S vill uppnå, ­vilken riktning partiet vill att Sverige ska gå och hur de menar att människor ska förhålla sig till varandra.

– Vi ville ha en slogan som dels beskriver vår politik och våra visioner för framtiden, men som också känns som en samlande slogan för oss själva i valrörelsen och också för många andra, säger Carin Jämtin och fortsätter:

– Med "För alla" så menar vi ju verkligen att i vårt Sverige så måste alla vara med och bidra på sitt allra bästa sätt. Alla måste anstränga sig, om man går i gymnasieskolan eller jobbar eller vad det nu kan vara. Men alla har också rätt att kräva att samhället ser till att man har möjlighet att gå ut skolan, eller ta ett jobb om man är arbetslös. Så "För alla" är verkligen ett samlande men också kravfyllt begrepp.

"Punkten har diskuterats"

Varför delas sloganen upp med en punkt?

– Den samlar ihop vår politik på ett bra sätt, och vi kan använda den på ett väldigt tydligt sätt. Jag vet att den här punkten har diskuteras, och det hade säkert blivit hyfsat även utan punkten, men för mig blir det en tydligare slogan med punkten.

Carin Jämtin berättar att processen fram till en slutgiltigt vald slogan var lång.

– Ja vi hade hur många som helst från början och vi singlade ut några olika grupperingar av slogans kan man säga. Sedan lekte vi med de här orden i lite olika varianter, och i slutändan var nog det här ganska självklart. Men det tog en stund, det gjorde det. Men det var en rolig process faktiskt. Att hitta något som både känns hemma Socialdemokratiskt, men som också pekar ut en förnyelse och vart vi vill gå, säger Carin Jämtin till Expressen.se.

Kostnaden ryms i totala budgeten

Sloganen kommer att ­finnas med under hela Socialdemokraternas valrörelse inför riskdagsvalet och i samband med EU-val­rörelsen i maj. Kostnaden för den nya sloganen ryms inom partiets totala budget för årets valkampanjer, 70 miljoner kronor.

Den senaste parollen ”Alla ska med” kom år 2004.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag