Från presskonferensen nu på morgonen där franska utredare kommer med sin slutrapport om Germanwings-olyckan, där flygplanet kraschade i franska Alperna och 150 människor dog.Från presskonferensen nu på morgonen där franska utredare kommer med sin slutrapport om Germanwings-olyckan, där flygplanet kraschade i franska Alperna och 150 människor dog.
Från presskonferensen nu på morgonen där franska utredare kommer med sin slutrapport om Germanwings-olyckan, där flygplanet kraschade i franska Alperna och 150 människor dog.
Rester efter flygkraschen förra året. Foto: Sebastien Nogier / Epa / TTRester efter flygkraschen förra året. Foto: Sebastien Nogier / Epa / TT
Rester efter flygkraschen förra året. Foto: Sebastien Nogier / Epa / TT
Flygbolaget var Germanwings. Foto: Picturematt/RexFlygbolaget var Germanwings. Foto: Picturematt/Rex
Flygbolaget var Germanwings. Foto: Picturematt/Rex

Slutgiltig rapport om mystisk flygkrasch

Publicerad

Piloters psykiska hälsa ska granskas bättre – det är ett av franska flygsäkerhetsmyndighetens nya krav efter Germanwingskraschen förra året.

Piloten Andreas Lubitz led enligt läkare av en psykos och ordinerades vård – bara 14 dagar innan han kraschade planet.

– Vi har försökt granska hur det är möjligt att han kunde flyga professionellt, säger BEA:s talesperson Arnaud Jardin som vill upphäva patientsekretessen.

FÖR GUDS SKULL, ÖPPNA DÖRREN! Berättelsen om andrepiloten Andreas Lubitz och mysteriet bakom skräckens flight

 

Franska Haverikommission (BEA) offentliggjorde på söndagen sin rapport efter Germanwings-kraschen förra året, rapporterar Le Figaro.

Rapporten innehåller rekommendationer för hur liknande händelser ska kunna undvikas i framtiden.

Där stod det klart att så sent som 10 mars konstaterade en läkare att Lubitz troligen led av en psykos och rekommenderade vård, uppger BEA:s talesperson.

– Det var inte en psykiater, utan en allmänläkare. Och den här personen diagnosticerade en möjlig psykos, och rekommenderade vård, säger Arnaud Jardin vid presskonferensen och fortsätter:

– Vi har försökt intervjua läkaren, men läkaren har vägrat. Så vi har inte information direkt från den här läkaren.

BEA rekommenderar nu att medicinsk sekretess upphävs, när det gäller piloter, skriver BBC.

Alla 149 dödades

Det var 24 mars förra året som piloten Andreas Lubitz kraschade ett Germanwings-plan mot en bergvägg i Alperna. Alla de 149 passagerarna ombord dödades i olyckan. Det visade sig att Lubitz kort före dödskraschen sökt hjälp för allvarliga psykiska problem, men inte informerat sin arbetsgivare om detta. Han hade också tidigare försökt begå självmord.

Flighten den 24 mars som skulle gå från Barcelona till Düsseldorf var nästan fullbokad. När piloten Patrick Sondheimer lämnade cockpiten för ett toalettbesök låste andrepiloten dörrarna och bara minuter senare kraschade han planet in i bergsväggen.

"Rädd att bli blind"

Den 6 april publicerade tyska Bild piloten Andreas Lubitz sista mejl. "Jag är rädd för att bli blind och jag kan inte få denna möjlighet ur mitt huvud", skrev han bland annat.

Han skriver även vidare: "Om det inte var för ögonen, skulle allting vara bra."

Tidigare har Europeiska flygsäkerhetsmyndigheten (EASA) gått ut med rekommendationer hur säkerheten kan höjas.

Råd om säkerhet

Det handlade bland annat om att alltid ha två personer i cockpit och att kontinuerligt undersöka piloternas hälsa. En annan rekommendation var att jobba mer aktivt med drog- och alkoholkontroll, uppger Le Figaro.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag