Roy Larner knivhöggs fem gånger när gjorde motstånd mot terroristerna. Foto: TwitterRoy Larner knivhöggs fem gånger när gjorde motstånd mot terroristerna. Foto: Twitter
Roy Larner knivhöggs fem gånger när gjorde motstånd mot terroristerna. Foto: Twitter
Dety svenska bryggeriets hyllning till Roy Larner. Foto: Frequency beer worksDety svenska bryggeriets hyllning till Roy Larner. Foto: Frequency beer works
Dety svenska bryggeriets hyllning till Roy Larner.  Foto: Frequency beer works

Slogs mot terroristerna i London – hyllas med svensk öl

Publicerad

Roy Larner satt på en bar när terrorister började attackera civila på London Bridge. 

Han bestämde sig för att göra motstånd med sina bara händer. 

För hjältedådet har han hyllats över hela världen – nu uppmärksammas ett svenskt bryggeri som gjort en öl i hans ära.

– Vi sa att vi måste göra en hyllningsöl, helt klart, säger Mattias Hammenlind, bryggmästare på Frequency beer works.

Terroristerna mördade sju och skadade 48 personer. En av de skadade var Roy Larner – han gjorde motstånd mot terroristerna. 

Nu har han fått en hyllningsöl från Sverige. 

Roy Larner var ute och drack öl när han såg attacken. Han gick fram till terroristerna och skrek:

"Fuck you – i'm Millwall!"

En hyllning till fotbollslaget Millwall med bas i södra London. 

Roy Larner gjorde motstånd med sina bara händer medan folk runtomkring honom fick chansen att fly. Han knivhöggs fem gånger men överlevde mirakulöst. 

LÄS MER: Roy, 47, hyllas – gav sig på terroristerna 

Efter händelsen har Roy Larner hyllats av Millwall-supportrar och andra som beundrat hans insats.

Blev rörd när han hörde om Roy

Nu gör det svenska bryggeriet Frequency beer works en öl i Roys ära. 

– En av våra delägare, David, är Millwall-supporter från England och han blev väldigt rörd när han läste om Roy, säger Mattias Hammenlind bryggmästare på Frequency beer works. 

De hade en brittisk röl som skulle lanseras och behövde ett namn – det fick bli hyllningsölen "F**k you – im Millwall", som det står på etiketten. 

– Det är ju ett lysande ölnamn, säger Mattias Hammenlind.  

Det var självklart för bryggmästaren Mattias Hammenlind och de andra på Frequency beer works att göra en hyllning till Roy Larner. Foto: Privat

Får hundratals mejl om dagen

Ölet har uppmärksammats i flera stora brittiska och internationella tidningar. Nu får bryggeriet hundratals mejl om dagen från personer som vill köpa ölflaskor. 

– Det känns jätteroligt förstås. Bryggeriet har bara existerat i två månader så vi har inte haft planer på att exportera än precis – men nu verkar det som att vi får satsa på export, framför allt till Storbritannien. 

Allt överskott från försäljningen går till en donationsfond för Roy Larner

Joel Snöbohm
Joel Snöbohm

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag