SD:s kampanj i Stockholms tunnelbana. Foto: LÄSARBILD
SD:s kampanj i Stockholms tunnelbana. Foto: LÄSARBILD

SL stoppar inte SD-kampanjen

Publicerad

Sverigedemokraternas kampanj i Stockholms tunnelbana har mött en kritikstorm.

Men kampanjen kommer att hänga kvar.

– Vi har en rättighet för politiska partiet att köpa annonsutrymme för att föra fram sitt budskap. Den rätten är stark. Sen har vi gjort en bedömning av det aktuella budskapet och kommit fram till att det inte finns grund till att ta bort enskilda affischer, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg.

I går startade Sverigedemokraterna sin slutspurt inför EU-valet 25 maj. Totalt lägger partiet 12 miljoner kronor på kampanjen inför valet. Bland annat har partiet köpt reklamplats i Stockholms tunnelbana.

Partiets annonser har mött enorm kritik, särskilt en av affischerna med texten "Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator" fick mycket kritik. SL har drabbats av en våg av kritik i sociala medier. Och folk har också hört av sig till SL:s kundtjänst.

Ingen grund att ta bort

– Det har varit ett hundratal fler samtal än vanligt, och det mesta är kopplat till den här kampanjen, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på SL.

Under dagen har SL diskuterat innehållet i just den affischen för att se om den ska få vara kvar. Och SL har gjort bedömningen att kampanjen fortsätter.

– Vi har en rättighet för politiska partiet att köpa annonsutrymme för att föra fram sitt budskap. Den rätten är stark. Sen har vi gjort en bedömning av det aktuella budskapet och kommit fram till att det inte finns grund till att ta bort enskilda affischer, säger Suss Forssman Thullberg.

"Glädjande för oss"

Sverigedemokraternas kommunikationsstrateg Joakim Wallerstein säger att beskedet från SL är glädjande.

– Det är förstås glädjande för oss och att det finns företag och organisationer som ger oss samma möjligheter att föra fram vår politik, säger Joakim Wallerstein.

Många har uttryckt kritik mot just formuleringen om "organiserat tiggeri". Så sent som för fem dagar sedan sade regeringens nationella hemlöshetssamordnare, Michael Anefur, till Svenska Dagbladet att det inte finns belägg för att uppfattningen om organiserat tiggeri stämmer.

– Det där är frågor som du kan ta med informationsstaben, säger Joakim Wallerstein.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag