Annie Lööf. Foto: Mikael Sjöberg
Annie Lööf. Foto: Mikael Sjöberg

Skulle lära sig kommunikation - med hjälp av delfinerna

Publicerad

De 23 regeringsanställda på näringsdepartementets enhet för regional tillväxt skulle lära sig kommunicera och ge feedback - med hjälp av delfintränare och delfiner.

Det framgår av en regeringspromemoria som Expressen.se nu tagit del av.

"I upplägget ingår även en visning av delfinträning med fokus på kommunikation och feedback", skrev näringsdepartementet inför konferensen på Kolmården.

Expressen avslöjar i dag att näringsdepartementet betalat 10 000 kronor för "en exklusiv visning i lagunen" på Kolmårdens djurpark.

Besöket skedde den 18 oktober förra året.

Expressen.se har nu tagit del av programmet för konferensen som handlade om kommunikation i grupp och på individnivå.

De 23 regeringsanställda från enheten för regional tillväxt fick bland annat i uppdrag att ta fram "en situation på min arbetsplats som jag upplever präglas av ett gott medarbetarskap." Därefter fick arbetskamraterna intervjua varandra.

Annie Lööfs personal ombads också att "berätta om ett återkommande problemmönster på din arbetsplats".

Av programmet framgår att varje mening skulle börja "med jag".

Varade 90 minuter

Besöket inne hos delfinerna varade i 90 minuter och hade, enligt en regeringspromemoria, "fokus på kommunikation och feedback".

Företaget Provins fem hade hyrts in av näringsdepartementet för att leda utbildningen.

Enheten för regional tillväxt svarar bland annat för frågor och ärenden om regional utveckling, konkurrenskraft och tillväxt i gles- och landsbygd, små och medelstora städer och storstadsområden samt kommersiell service i gles- och landsbygder.

Ansvarigt statsråd är näringsminister Annie Lööf och ansvarig statssekreterare är Marita Ljung.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag